Na S3 zburzą stary i wybudują nowy most
W piątek, przedstawiciele Strabag, niemiecko-austriackiego koncernu specjalizującego się w budowie dróg i autostrad, podpisali z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. umowę na wybudowanie drugiej nitki ekspresówki łączącej Sulechów z Zieloną Górą. Firma wybuduje ok. 18 km nowej drogi za blisko 299 mln zł. Kidy pomkniemy wygodną trasą? – Strony uzgodniły, że inwestycja zostanie zakończona do sierpnia 2017 r. – informuje nas Anna Jakubowska. I zaraz zastrzega:- Oczywiście, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem.
Harmonogram robót obfituje w trudne przedsięwzięcia, przynajmniej z inżynierskiego i logistycznego punktu widzenia. Najtrudniejszy moment to budowa nowego mostu na Odrze, w Cigacicach.
Ta ostatnia operacja na długo utkwi w naszej pamięci. Obecnej konstrukcji mostowej pozornie trudno coś zarzucić. Rzeczywistość jest znacznie smutniejsza. Płynąc rzeką, np. barką, można gołym okiem zobaczyć, jak w fatalnym stanie technicznym są elementy nośne tego mostu. Nadaje się do kapitalnego remontu, ale ten jest zupełnie nieopłacalny z powodu wymagań stawianych mostom na trasach typu ekspresówka lub autostrada. To dlatego trzeba będzie wyburzyć stary most i wybudować nowy, odpowiadający współczesnym normom i wymaganiom. Ale łatwiej powiedzieć niż zrobić.
Najpierw po prawej stronie starego mostu zostanie wybudowany nowy most, z dwiema nitkami. Potem budowlańcy wyburzą stary i w jego miejsce „wstawią” brakującą połówkę nowego mostu, też z dwiema nitkami i pasem awaryjnym. Wybudowany w najnowszej technologii most ma wytrzymać aż 100 lat.
Czy to koniec drogowych inwestycji wokół Zielonej Góry? – Jesienią chcielibyśmy podpisać umowy z wykonawcami dwóch kolejnych etapów, tzn. z północnego węzła Zielonej Góry do Niedoradza oraz do Nowej Soli – tłumaczy rzeczniczka GDDKiA. Do budowy pierwszego zadania zgłosiło się osiem firm. Zwycięzca będzie jeszcze musiał wybudować drogę łączącą północny węzeł z os. Pomorskim. Najtańsza oferta, firmy Budimex, opiewa na ok. 194 mln zł. Koszty łącznika, w połowie, poniesie budżet miasta.
- Dopiero po zakończeniu analizy wszystkich ofert będziemy mogli ogłosić zwycięzcę. A i tak firmy będą jeszcze mogły się odwołać od naszych rozstrzygnięć – przypomina Anna Jakubowska.
Łączna długość lubuskiej części trasy S3 to ok. 184 km. Po zakończeniu wszystkich prac, S3 będzie prawie w całości przebiegała wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząc południową Szwecję z Pragą i Wiedniem.
(pm)