Największa od lat inwestycja drogowa - 36 mln zł na przebudowę Trasy Północnej
Wiara czyni cuda – śmieje się prezydent Kubicki. – A radni nie wierzyli!
O co chodzi z wiarą i cudami? Prezydent Kubicki i wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk od lat powtarzają: nie budujmy tylko za swoje, czekajmy na wsparcie z zewnątrz, trzeba tylko cierpliwości. Podobnie było z Trasą Północną, o której remoncie mówi się od lat.
- Radni w wielu przypadkach nie wierzą, że zdobędziemy wsparcie z zewnątrz i namawiają mnie, żeby inwestować tylko z budżetu miasta. Wtedy jednak o wiele mniej zrobimy – tłumaczy prezydent Kubicki.
Kosztowna przebudowa
Bo przebudowa Trasy Północnej kosztować będzie, bagatela, 36 mln zł. Dzięki wsparciu z centralnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, 85 proc. kosztów pokryje Warszawa. Nas kosztować to będzie tylko 5,4 mln zł.
Na pięć największych tegorocznych inwestycji drogowych, wartych ok. 60 mln zł, miasto uzyskało z zewnątrz ok. 40 mln zł. Zdecydowana większość z nich to środki centralne. Tylko przebudowa ronda PCK w całości finansowana jest z budżetu miasta. – Trzeba je było przebudować już teraz. Nie mogliśmy czekać jeszcze kilka lat na wsparcie z zewnątrz – tłumaczy prezydent.
Co będzie zrobione?
Co zostanie zrobione na Trasie Północnej? Pomiędzy rondem przy Przylepie i rondem koło Auchan wyremontowane zostaną obydwie nitki trasy. Dalej, w kierunku obwodnicy, remontowana będzie tylko jedna, północna nitka drogi. – Drugi fragment był już wcześniej remontowany – tłumaczy Paweł Urbański, dyrektor Departamentu Inwestycji Miejskich i Zarządzania Drogami.
Mieszkańców najbardziej zainteresują nowości. Łatwiej będzie wyjechać z CRS po meczu Stelmetu. Parking z Trasą Północną zepnie łącznik, umożliwiający wyjechanie w kierunku obwodnicy.
Nowością będzie również rondo nieopodal ADB. Ułatwi wyjazd z os. Zastalowskiego w obydwu kierunkach. W przyszłości będzie z niego można wjechać do strefy gospodarczej za ADB, jeżeli ona powstanie. Tuż za rondem powstanie ulica równoległa do Trasy Północnej, która ułatwi bezpieczny wyjazd z bocznych ulic.
Dziś, w godzinach szczytu, trudno jest wjechać na Trasę z ul. Batorego. Po przebudowie znajdzie się tutaj prawoskręt, który upłynni ruch.
- Chcielibyśmy w połowie maja ogłosić przetarg – zapowiada dyrektor Urbański. – Zakładam, że prace rozpoczną się w wakacje, kiedy w mieście jest mniejszy ruch. Roboty potrwają ponad rok. Zakończenie inwestycji planujemy na jesień 2014 r.
Wielki front inwestycyjny
W tym roku na remonty i budowy nowych dróg wydamy ponad 60 mln zł. Dwa razy więcej niż przed rokiem. Przebudowa Trasy Północnej będzie największą inwestycją drogową od lat.
W tym roku, przy pięciu największych inwestycjach drogowych prezydent „pękł” tylko raz – jedynie rondo PCK zostanie przebudowane za własne pieniądze. Przy pozostałych zadaniach miasto otrzymało wsparcie z programu tzw. schetynówek lub od marszałka z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
(tc)