10 najważniejszych miejskich inwestycji w 2023 roku
1. KĄPIELISKO W OCHLI
Bez wątpienia to jedna z najważniejszych inwestycji, które są teraz prowadzone w Zielonej Górze. A jeśli przypomnimy sobie, jak wielkim przełomem dla miasta była budowa Centrum Sportowo-Rekreacyjnego przy ul. Sulechowskiej, nie powinno dziwić, że Ochla znalazła się na pierwszym miejscu rankingu.
Warto przy tym podkreślić, że na nowe kąpielisko w Ochli zielonogórzanie czekają od lat. W gorące dni miasto wręcz „dusi” się z braku wody pod chmurką, w której można zażyć kąpieli i zrelaksować się w miłej atmosferze. - Mam nadzieję, że już w czerwcu-lipcu tego roku będziemy mogli skorzystać z odmienionej, jeszcze piękniejszej Ochli. Gdy zrobi się ciepło, nie będziemy musieli jechać kilkadziesiąt kilometrów, szukając wypoczynku. Zielona Góra i mieszkańcy zasługują na nowe kąpielisko - przekonuje prezydent Janusz Kubicki.
Inwestycja jest wyceniana na około 90 mln zł, przy czym 29 mln zł ma pochodzić z rządowego programu Polski Ład. Nie jest to mało, szczególnie w okresie, kiedy tak głośno mówi się o zaciskaniu pasa przez samorządy. Czy jednak za dwa, trzy lata byłoby taniej? Wątpliwe…
Głównym wykonawcą inwestycji została firma Exalo Drilling. Prace idą pełną parą i wygląda na to, że już w tym sezonie skorzystamy z kąpieliska. Oprócz nowego basenu o powierzchni około 2 tys. mkw. zielonogórzanie będą mogli cieszyć się sztuczną wyspą na palach, plażą piaszczystą i trawiastą, nowymi boiskami m.in. do siatkówki, strefą chillout’u z miejscem na grilla, gastronomią, wodnym zakątkiem dla maluchów, zjeżdżalniami i pięknie odnowioną zielenią!
2. OBWODNICA POŁUDNIOWA
Wielu nie wierzyło w to, że uda się pozyskać pieniądze i zrealizować tę największą w historii miasta inwestycję drogową, choćby z uwagi na długość trasy - około 13 km. W założeniach ma być alternatywą dla zakorkowanej Trasy Północnej, po której w godzinach szczytu ciągną się sznury pojazdów. Przyszła obwodnica biegnie od skrzyżowania między Wilkanowem a Świdnicą, przechodzi przez ul. Zielonogórską w Ochli (między kąpieliskiem i skansenem), omijając jednak centrum sołectwa. Kończy się na rondzie Huszczy w Raculi. Na nową trasę z niecierpliwością czekają mieszkańcy Raculi i Drzonkowa, bo dzięki niej ruch samochodów ciężarowych zostanie wyprowadzony z tych sołectw. Z ulgą powinni też odetchnąć mieszkańcy Jędrzychowa.
Warstwa ścieralna jest już położona niemal w stu procentach, z wyjątkiem ronda w Wilkanowie i w sąsiedztwie ronda Huszczy. Brakuje jeszcze nasadzeń, znaków poziomych i pionowych oraz tablic informacyjnych, te pojawią się wiosną. Firma Strabag pracuje bardzo sprawnie. Obwodnica ma być przejezdna na przełomie marca i kwietnia, jej koszt to około 140 mln zł.
Jest też dobra wiadomość dla rowerzystów. Wzdłuż obwodnicy południowej pobiegnie asfaltowa droga dla rowerów, która połączy istniejące ścieżki przy rondzie Huszczy - przy wjeździe do Raculi i trasę Jędrzychów-Zatonie. Powstaną przy niej miejsca odpoczynku z ławkami, stojakami i koszami na śmieci.
3. ROZBUDOWA MINIZOO I ZMIANY W OGRODZIE BOTANICZNYM
Ogród Botaniczny i minizoo przy ul Botanicznej robią furorę, zwłaszcza wśród rodziców z małymi dziećmi. Co roku miejsce odwiedza około 100 tysięcy gości. Tym bardziej cieszą zmiany, które tu zachodzą. W zeszłym roku otwarto nową strefę malucha, powstała minitężnia.
Kończy się rozbudowa minizoo, w którym nowymi mieszkańcami będą lemury katta, małpki kapucynki i owce świniarki. W ogrodzie pojawiło się mnóstwo nowych nasadzeń wybranych przez Agnieszkę Kochańską, miejską architekt zieleni. Wytyczane są nowe ścieżki spacerowe z nawierzchni mineralnej. W minionym tygodniu pracownicy naszego zwierzyńca odwiedzili zoo w Cottbus, z którego przyjadą zwierzaki. Poznawali szczegóły opieki nad nowymi przybyszami. Zwierzęta dostaną nieco czasu na asymilację i spotkają się z dziećmi 1 czerwca, w dniu ich święta. Wtedy na malców będą też czekały wybrane przez nich nowe atrakcje do zabawy: interaktywny krokodyl, tunel i wodny plac zabaw.
Obecnie kończy się rozbudowa Ptasiego Azylu. W trzech połączonych ze sobą eleganckich kontenerach znajdzie się część administracyjno-socjalna Ptasiego Azylu, szpitalik dla chorych i zranionych ptaków z terenu województwa lubuskiego i woliera zewnętrzna dla ptaków. Wszystkie budynki są wykończone z zewnątrz, trwają prace w środku. Za realizację zadania odpowiada Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, koszt to 500 tys. zł, z czego Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Zielonej Górze dołożył 180 tys. zł a Lasy Państwowe 70 tys. zł.
4. PARK TYSIĄCLECIA
Ten dawny cmentarz Zielonego Krzyża jest, obok Parku Piastowskiego i parku w Zatoniu, ulubionym miejscem spacerowym wielu zielonogórzan. Stąd wszędzie jest blisko, na deptak, do Palmiarni i do Focusa. Tu mieści się siedziba Stowarzyszenia „Warto jest Pomagać”, działa skatepark dla miłośników jazdy na deskorolkach i rowerach oraz klatka Combo do ćwiczeń dla twardzieli. Przez lata Park Tysiąclecia stracił w oczach mieszkańców, miał niewykorzystany potencjał. Dzięki firmie PRO-INFRA z Jerzmanowej zmienia się na lepsze. Powstają nowe, eleganckie ścieżki piesze i pieszo-jezdne z nawierzchni mineralnej i kostki brukowej betonowej oraz schody terenowe prowadzące do parku. Wykonawca obecnie uzbraja teren w przyłącza i instalację wodno-kanalizacyjną oraz sieć teletechniczną i elektryczną. W sąsiedztwie skateparku stawiana jest, wyczekiwana przez miłośników zdrowego stylu życia, tężnia solankowa. Kształtowane są skarpy w parku.
Wykonawca wyciął chore i obumarłe drzewa i zajął się pielęgnacją zdrowych okazów. Oczyszczono grobowiec Beuchelta. Mieszkańców ma przyciągnąć strefa sensoryczna, która pobudzi wszystkie zmysły, odnowione historyczne zdroje, ławeczki, leżaki i szumiąca fontanna z kulą. Stanie tu także toaleta.
Prace nadzorowane przez Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków zakończą się na przełomie września i października tego roku.
5. PARKING WIELOPIĘTROWY PRZY PALMIARNI
Choć Zielona Góra nie należy do najludniejszych miast w Polsce, to obecnie mamy zarejestrowanych ponad 130 tys. pojazdów. To dużo. Każdy, kto regularnie odwiedza śródmieście autem, wie że czasami trudno jest znaleźć wolne miejsce postojowe. Niezbędna rotacja w strefie płatnego parkowania to jedno, ale prawdziwym rozwiązaniem problemu może być wybudowanie nowoczesnego parkingu wielopiętrowego. Taka inwestycja jest prowadzona przy ul. Piaskowej, na placu koło Palmiarni.
Za około 34 mln zł powstaje tutaj trzykondygnacyjny parking, który w przyszłości odciąży centrum Zielonej Góry w kwestii miejsc postojowych. Jak bardzo? 407 miejsc ma zostać przeznaczonych dla samochodów osobowych, 18 dla osób niepełnosprawnych, trzy dla autobusów. Projekt przewiduje także pięć stanowisk dla samochodów elektrycznych, gdzie znajdą się ładowarki. Choć nie zostało to przesądzone, magistrat rozważa uruchomienie małych autobusów niskoemisyjnych, które dowoziłyby zielonogórzan z parkingu w rejon starówki.
Sam obiekt ma również wyróżniać się ciekawym wyglądem - elewację wielopoziomowego budynku będą tworzyć panele aluminiowe. Z kolei na dachu znajdzie się teren rekreacyjny ze specjalnym torem dla rolkarzy, strefą drabinek oraz miejscem do wypoczynku. Prace są mocno zaawansowane - zarys toru widać gołym okiem, a robotnicy montują już urządzenia elektryczne, sygnalizacyjne oraz monitoring. Termin zakończenia inwestycji to maj 2023 roku.
6. SKRZYŻOWANIE BATOREGO, RZEŹNICZAKA I ZAMOYSKIEGO
Kierowcy, którzy dobrze znają Osiedle Zastalowskie, wiedzą że trudno z niego wyjechać. Dochodziło tu często do kolizji drogowych, dlatego miasto zdecydowało się na przebudowę skrzyżowania ulic Batorego, Rzeźniczaka i Zamoyskiego. Inwestycja kosztuje około 9 mln zł. Po remoncie na skrzyżowaniu ma być bezpieczniej i jaśniej a ruch się upłynni. Miasto zlikwiduje też jedno, mniej uczęszczane przejście przez ul. Batorego (bliżej centrum miasta, jadąc od ul. Energetyków).
Firma Bud-Dróg z Kożuchowa praktycznie na całym skrzyżowaniu ułożyła już warstwę ścieralną z masy asfaltowej. Ustawiono maszty i ramy pod sygnalizację świetlną wraz z zasilaniem. Wykonano w całości zasilanie monitoringu wizyjnego. Montowane są oprawy na nowych słupach oświetleniowych.
Trwają prace ziemne przy fragmencie ścieżki rowerowej na odcinku od Źródlanej do ronda przy Energetyków. Pozostałe planowane odcinki już są gotowe. Jazda na dwóch kółkach w ostatnich latach zyskała na popularności, dlatego cyklistów z pewnością ucieszy informacja, że nowe ścieżki rowerowe przy ul. Energetyków i Batorego - od ronda Jaworskiego w kierunku Trasy Północnej - połączą się z trasą dla rowerów przy Trasie Północnej i biegnącą po obu stronach ul. Zjednoczenia na wysokości Elektrociepłowni.
Prace przedłużyły się, bo miasto zleciło wykonawcy dodatkowe prace m.in. przy wymianie nawierzchni fragmentów ulic Batorego i Zamoyskiego.
7. TORY ROWEROWE NA KACZYM DOLE
Przez dekady kolejne pokolenia młodzieży spędzały wolny czas na kultowym Kaczym Dole. Nie da się jednak zaprzeczyć, że to miejsce ostatnio straszyło już swoim wyglądem i przypominało czasy słusznie minionej epoki. Dlatego cieszy fakt, że w październiku ubiegłego roku została zawarta umowa z firmą Taurus -Budownictwo i Usługi na rewitalizację terenu. Prace ostro ruszyły do przodu a media społecznościowe obiegły zdjęcia z usuwania charakterystycznego szarego asfaltu.
- Kaczy Dół był miejscem trochę zapomnianym przez świat. Stąd też nasza walka o to, żeby odzyskał dawny blask - podkreśla prezydent Janusz Kubicki. Co ciekawe, w ramach Budżetu Obywatelskiego zielonogórzanie wnioskowali o remont Kaczego Dołu, który miałby się zamknąć w kwocie około 350 tys. zł. Plany urzędu miasta okazały się bardziej ambitne! Za ponad 2 mln zł powstanie nowy tor speedrowerowy. Ucieszą się też fani desek, rolek i hulajnóg, bo w ramach inwestycji przewidziano dla nich pumptruck ze zjeżdżalnią skarpową jako dodatkową atrakcją. Cały teren zyska wizualnie na montażu małej zielonej architektury, ławeczek, nowego oświetlenia i monitoringu. - Mamy tu teraz betonową pustynię, a będzie piękna enklawa zieleni - cieszy się już teraz radny Filip Czeszyk. Termin zakończenia prac to maj tego roku.
8. REWITALIZACJA PLACU SŁOWIAŃSKIEGO
Plac Słowiański to jedno z centralnych miejsc Zielonej Góry, które wielu mieszkańcom kojarzy się z sądami oraz kancelariami adwokackimi. Jego historia jest jednak o wiele ciekawsza - pod koniec XVI wieku powstał tam cmentarz oraz kościół pw. św. Trójcy. Na początku XIX wieku świątynię jednak rozebrano, a nekropolię zamknięto. Później utworzono tam tzw. Nowy Rynek, gdzie zorganizowano targowisko. Wokół zaś wznoszono nowe reprezentacyjne budynki, m.in. obecne gmachy sądowe.
Czasy się zmieniły i dziś Plac Słowiański pełni głównie funkcję rekreacyjną. Każdy taki teren z biegiem lat ulega degradacji, dlatego urząd miasta podjął decyzję, że plac należy gruntowanie zrewitalizować. Zbiegło się to w czasie z budową w tym miejscu pomnika Ofiar Zbrodni Wołyńskiej, na którym bardzo zależało środowiskom kresowym oraz Instytutowi Pamięci Narodowej. Zmiany na placu będą jednak o wiele poważniejsze - cała inwestycja pochłonie około 4,4 mln zł.
Ma być piękniej i przyjemniej, dlatego uporządkowana zostanie cała zieleń, posadzone będą drzewa, krzewy i byliny. Pojawią się nowe ławki, stoliki i krzesła, kosze, ale też leżaki, na których mieszkańcy chętnie wypoczywają w wakacyjne dni. Zgodnie z planami, powstanie tu także fontanna. Całości dopełnią zaś budki lęgowe i karmniki dla ptaków oraz stojaki dla rowerzystów. Nowe oblicze Placu Słowiańskiego będziemy mogli podziwiać już w połowie roku.
9. ŚCIEŻKA ROWEROWA ZIELONA GÓRA-ZATONIE-NOWA SÓL
Na ścieżkę rowerową łączącą Zatonie z Nową Solą od wielu lat czekają osoby, które lubią zwiedzać świat na dwóch kółkach. I trudno się dziwić, bo jazda obecną trasą to żadna przyjemność, raczej spore ryzyko - zwłaszcza dla rodzin z dziećmi. Wszystko przez starą „trójkę” w Niedoradzu, popularną wśród kierowców ciężarówek. Manewrowanie między drogowymi olbrzymami to prawdziwe wyzwanie.
Pozyskanie pieniędzy na ścieżkę nie było proste, na przeszkodzie stanęła polityka urzędu marszałkowskiego. Uparci samorządowcy dążyli jednak do celu. Lider projektu, powiat nowosolski dostał na około 11 km ścieżki poprawiającej bezpieczeństwo 11 mln 700 tys. zł. O wkład własny zadbały samorządy: miasto Zielona Góra - 2 mln zł, miasto Nowa Sól - 1 mln zł, gmina Otyń - 700 tys. zł i powiat nowosolski - 300 tys. zł. Przetarg wykazał, że inwestycja będzie droższa aż o 7 mln zł. Ostatecznie Zielona Góra powiększyła wkład do 5,5 mln zł, Nowa Sól do 3 mln zł, gmina Otyń do 1,5 mln zł i powiat nowosolski do 1 mln zł. Umowę z wykonawcą podpisano w maju zeszłego roku. Firma Strabag przystąpiła do dzieła. Nie obyło się bez problemów. Z placu budowy trzeba było przenieść pożytecznego owada kozioroga dębosza i dwa mrowiska. Teraz wszystko idzie jak po maśle. Trwają prace ziemne, najbardziej zaawansowane są na odcinku trasy od strony Nowej Soli.
10. PUMPTRACK W PRZYLEPIE
Ostatni na naszej liście, za to już gotowy! Oficjalny odbiór atrakcji przy ul. Skokowej w Przylepie odbył się w minioną środę. Oprócz rewitalizacji Kaczego Dołu to kolejna ciekawa propozycja urzędu miasta dla młodych ludzi, która wspiera zdrowy tryb życia oraz ruch na świeżym powietrzu. Magistrat już teraz zaprasza na pumptrack!
Znajduje się tu specjalny tor do jazdy na rowerach, deskach i hulajnogach. Plac zabaw zyskał nowe atrakcje, m.in. huśtawkę z bocianim gniazdem i zjeżdżalnię dla najmłodszych. Jest tu też sprawnościowy zestaw do street workout’u z matą gumową oraz osobną do wspinaczki. Odnowiono tzw. małą architekturę, ogrodzenia oraz ławeczki. Wiosną zazieleni się tu trawa.
Cała inwestycja zamknęła się w kwocie około 693 tys. zł, przy czym około 320 tys. zł dołożono z tzw. funduszu chodnikowego dzielnicy Nowe Miasto. Decyzja o dodatkowych środkach wydaje się naturalna, bo to mieszkańcy zagłosowali na projekt w ramach Budżetu Obywatelskiego, sami chodzili i zbierali podpisy. A teraz mogą korzystać z atrakcyjnego miejsca rekreacyjnego.
- Tegu u nas w sołectwie brakowało. Często widziałem, jak młodzi jeździli na rowerach i hulajnogach po ulicy. Teraz będą mieli własny świetny tor, gdzie swobodnie poćwiczą i rozwiną swoje pasje - uważa Mieczysław Momot, sołtys Przylepu.
Rafał Krzymiński
Maciej Dobrowolski