Strefa w Kisielinie wypełniona firmami
- Praktycznie wszystkie działki zostały sprzedane. Zostawiliśmy tylko niewielką rezerwę i tereny, na których zostanie las - informuje wiceprezydent Dariusz Lesicki. - Oczywiście inwestorzy część terenu wykupili z nadwyżką i zagospodarują go później.
Hale pod wynajem
Strefa w Nowym Kisielinie zajmuje 173,3 ha powierzchni, z czego ok. 130 ha wchodzi w skład Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, resztę tworzy Park Naukowo-Technologiczny Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Największym operatorem jest znana w całej Polsce firma Panattoni (Accolade), która w grudniu zeszłego roku ukończyła tu trzeci z kolei park o powierzchni 30 tys. mkw. Dwa poprzednie kompleksy (łącznie 137 tys. mkw.) są już w całości zajęte. W nowym swoją działalność rozpoczął zaś m.in. globalny producent i dystrybutor mocnych alkoholi, ale także firma transportowa ECE Logistics działająca w branży e-commerce. Według zapowiedzi nowa baza ECE Logistics ma pomóc obsłużyć rynki w Niemczech, Francji czy Czechach.
Motoryzacja i oświetlenie
Pierwszym inwestorem w strefie był Darstal. Fabrykę wykupiła firma Hargassner, przedsiębiorstwo z branży metalowej, na co dzień produkujące kotły do spalania biomasy. Firma mocno inwestuje, rozbudowując swoją halę o powierzchni 3 tys. mkw. Obecnie pracę znalazło tam 70 osób, ale według zapowiedzi zatrudnienie szybko rośnie.
Zielonogórskiego lidera w produkcji oświetlenia - LUG Light Factory - chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Przedsiębiorstwo działa prężnie w kraju i za granicą, realizując wiele kontraktów. Choćby w 2020 roku LUG wygrał duży przetarg w Warszawie na dostawę ok. 38,5 tys. opraw ulicznych. W ostatnim czasie zainwestował blisko 8,2 mln zł w nową przestrzeń w Centrum Badawczo-Rozwojowym.
W Spinko Moto pracuje obecnie około 120 osób. Firma produkuje podzespoły dla branży motoryzacyjnej, ale weszła też mocno na rynek oświetlenia, produkując obudowy do lamp ulicznych. Ostatnio kierownictwo Spinko Moto podjęło decyzję o zakupie nowych maszyn, aby jeszcze bardziej zwiększyć produkcję.
Ideal Automotive zatrudnia 350 osób. Współpracuje z takimi gigantami motoryzacyjnymi jak: Audi, Volkswagen, Skoda, Volvo. Firma będzie miała także swój akcent w budowie nowych samochodów Tesli - w lipcu wystartuje projekt wyposażenia bagażnika dla modelu Y.
Produkcja
Styropmin to producent styropianu pasywnego, odbijającego światło, ale też tzw. XPS, czyli wylewanego. Z kolei Arsenal skupia się na branży rolno-spożywczej. Głównym kierunkiem działalności tej firmy jest eksport na rynki zagraniczne artykułów polskich producentów takich jak Rolnik, Hortex, Tymbark.
REAC Components to zakład z branży metalowej prowadzący działalność na obiektach Accolade. Jego załoga się rozrasta, pracę znalazło tam już 350 osób. Również HUT Technika Środowiska dobrze się rozwija. Firma kończy obecnie budowę drugiej hali. Dokupiła też 0,9 ha pod budowę kolejnej infrastruktury.
Przedsiębiorstwa:
1. Hargassner Holding/Hargassner Polska
2. eobuwie.pl Logistics
3. LUG Light Factory
4. Arsenal PL
5. BWK Logistic
6. Perceptus
7. Styropmin
8. Ekoenergetyka-Polska
9. Lubuskie Centrum Logistyczne
10. HUT Technika Środowiska
11. Brinkmann Manufaktur
12. IDEAL Automotive Zielona Góra
13. Modivo
14. Spinko Moto
15. BOLL
16. Panattoni/Accolade - wynajmuje powierzchnie:
- REAC Components
- Fiege
- Expondo
- Geodis
- Swiss Krono
- CNH Industrial
- Raben
- InPost
- Sportano
- Wyborowa PR
- ECE Logistics
Wielcy zielonogórzanie
Dwie największe firmy działające w Parku powstały w Zielonej Górze. Zaczynały tutaj od zera. Eobuwie wyrosło z tradycyjnego sklepu z obuwiem rodziny Grzymkowskich. Dziś eobuwie/Modivo, w którego halach pracuje około 3,5 tys. osób zajmuje się sprzedażą online odzieży, obuwia, torebek i akcesoriów. Ma w swojej ofercie tysiące produktów, które trafiają z Zielonej Góry do klientów na całym świecie.
Ekoenergetyka założona przez dwóch świeżo upieczonych absolwentów Uniwersytetu Zielonogórskiego - Bartosza Kubika i Macieja Wojeńskiego - powstała w akademickim inkubatorze przedsiębiorczości, wspieranym przez władze miasta. Dziś grupa zatrudnia około 1000 osób. Specjalizuje się w projektowaniu i produkcji systemów do ładowania samochodów. Opanowała europejski rynek ładowarek do autobusów komunikacji miejskiej. Jej sprzęt zasila miejskie autobusy w Zielonej Górze. Podobnie jest w Berlinie, Paryżu, Monachium, Warszawie, Drammen czy Krakowie. Firma jest obecna na 30 rynkach.
Laboratoria
W Nowym Kisielinie działa również Park Naukowo-Technologiczny Uniwersytetu Zielonogórskiego (na mapce oznaczony szarym kolorem), gdzie znajdują się nowoczesne laboratoria. Ostatnio powstał tutaj Park Technologii Kosmicznych stworzony m.in. przy udziale samorządu województwa lubuskiego, UZ, Polskiej Akademii Nauk oraz firmy Hertz Systems. Na jego terenie będzie znajdowało się w siedem laboratoriów, m.in. elektroniki satelitarnej czy też pomieszczenie do czystego montażu satelitów. Dzięki temu przedsięwzięciu Zielona Góra może w przyszłości stać się jednym z wiodących ośrodków przemysłowo-badawczych w branży inżynierii kosmicznej.
Podatki
W połowie poprzedniej dekady, decyzją rady miasta, firmy inwestujące w Parku były zwolnione z miejskiego podatku od nieruchomości. - Zysk mieliśmy z podatku PIT od osób pracujących w strefie. To się zmieni od przyszłego roku - tłumaczy wiceprezydent Dariusz Lesicki. W przyszły roku kończą się zwolnienia. Według szacunków w latach 2025-27 podatek od nieruchomości firm w strefie wyniesie 9,2 mln zł rocznie.
Strefa przy S3
Chodzi o teren wzdłuż drogi ekspresowej S3 i łącznika drogi z os. Pomorskim, wokół których wyznaczono przyszłą strefę inwestycyjną o powierzchni ponad 300 hektarów. Dzisiaj porasta go las sosnowy zarządzany przez Lasy Państwowe. Miałoby tu powstać Europejskie Centrum Elektromobilności, którego liderem byłaby Ekoenergertyka. Sektor e-mobility to dynamicznie rozwijająca się dziedzina, a zielonogórska firma jest bardzo zaawansowana w tej technologii. Miałyby tu powstać centra badawczo-rozwojowe oraz firmy produkcyjne. Na razie projekt utknął, bo nie ma zgody na wycięcie lasu.
- Będziemy przekonywać rząd, że warto stworzyć takie centrum, bo mówimy o rozwijających się, nowoczesnych technologiach - mówi wiceprezydent Lesicki. - To las przemysłowy, który i tak będzie wycięty. My w zamian oferujemy inne tereny pod zalesienie, na północ od Jan i Zawady.
Równolegle prezydent Janusz Kubicki podjął decyzję, by budując obwodnicę zachodnią wyznaczyć nowe tereny inwestycyjne, do których dojazd będzie możliwy dzięki nowej drodze.
(md),(tc)