Zmiany na zielonogórskich skrzyżowaniach

8 Grudzień 2023
Wielu naszych czytelników, głównie kierowców, pyta o inteligentne światła, dlatego przygotowaliśmy ściągę. Wyruszyliśmy w trasę wokół śródmieścia: dworzec PKP - rondo PCK - al. Konstytucji 3 Maja - skrzyżowanie Wrocławska-Lwowska. Wszystko w ramach Inteligentnego System Transportu.

Start - dworzec PKP. Naszym przewodnikiem jest Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami w magistracie.

1. Pierwsze skrzyżowanie z ITS - Bohaterów Westerplatte-Ułańska. Nowością jest zakaz skrętu w lewo w ul. Ułańską (z obu stron). Na wąskiej ulicy nie było możliwości wydzielenia pasa do skrętu w lewo. Zmiana była konieczna, w tym miejscu dochodziło do wielu wypadków. Teraz poprawi się płynność ruchu. Zniknął czasomierz. - Czujniki ITS dostosowują program sterowania do natężenia ruchu na drodze. Liczniki czasu zakłóciłyby ten proces i nie dały pierwszeństwa autobusom miejskiej komunikacji, na czym najbardziej nam zależy - wyjaśnia K. Staniszewski.

* Bez zmian na skrzyżowaniu Boh. Westerplatte - Pieniężnego i Boh. Westerplatte - Kupiecka. Prawie na każdym z programów cały ciąg komunikacyjny, poruszając się od Ułańskiej, możemy przejechać na „zielonej fali”.

2. Poważne zmiany na trójwlotowym skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego i Reja z wyniesionym przejściem dla pieszych i przy elżbietankach, gdzie wprowadzono sygnalizację świetlną - przejście przez dwa pasy ruchu w jedną stronę było groźne dla pieszych. Nowe przepisy drogowe zakazują projektowania przejść bez sygnalizacji. Po początkowym zamieszaniu, kiedy piesi przechodzili na pamięć na czerwonym, „spacerowicze” się dyscyplinują.

3. Światła pojawiły się na skrzyżowaniu Wojska Polskiego i Wandy. W tym miejscu nie było bezpiecznie, bo mimo wysepki piesi i rowerzyści przechodzili aż przez trzy pasy ruchu. Po zmianach jest bezpieczniej, choć kierowcy muszą chwilę dłużej postać na światłach. Są skoordynowane z ciągiem komunikacyjnym od Ułańskiej aż do ronda PCK, dlatego można się załapać na „zieloną falę” - oczywiście jadąc przepisowo.

4Rondo PCK - tu największą zmianą jest brak tzw. zielonych strzałek warunkowych, które pozwalały skręcić w prawo (przy Castoramie), ułatwiając życie kierowcom. - Mamy związane ręce, od 2015 r. przepisy mówią wprost - wszędzie tam, gdzie przy wlocie skrzyżowania są przejazdy rowerowe, niedopuszczalne są strzałki warunkowe, bo rowerzysta jest szybszy niż pieszy i może wtargnąć na jezdnię. Zresztą kierowcy często nie zatrzymują się na zielonej strzałce - wyjaśnia K. Staniszewski.

* Od ronda poruszamy się ulicami: Dąbrówki, Długą, Konstytucji 3 Maja, Wrocławską i Lwowską. Na trasie w większości były skoordynowane sygnalizacje świetlne, ale nie działały „inteligentnie”. Obecnie wymieniono sterowniki sygnalizacji, spóźnione autobusy mają pierwszeństwo na światłach.

5. Łużycką mamy do dyspozycji tylko jeden pas do skrętu w lewo, dwa pasy są na wprost. Wcześniej pas środkowy był do jazdy na wprost i w lewo. - Taka organizacja ruchu była niezgodna z przepisami, bo nie włączało się w tym samym czasie światło do jazdy w lewo i na wprost. Natężenie ruchu na wprost jest dużo większe, stąd zmiana - tłumaczy K. Staniszewski.

6. Skrzyżowania Długa - 1 Maja, Długa - Fabryczna - (wymiana sygnalizatorów i sterowników). - Aby upłynnić ruch na skrzyżowaniu przy hotelu Ruben, krócej działają skręty w lewo, kierowcy zwracali nam to uwagę, dlatego je wydłużymy, ale nieznacznie. Bardziej zależy nam, aby szybciej poruszać się na wprost w stronę Konstytucji 3 Maja - wyjaśnia K. Staniszewski.

7. Skrzyżowanie Sikorskiego - Konstytucji 3 Maja (bez zmian), Konstytucji 3 Maja -Wrocławska (zmiana programu sygnalizacji). - Piesi, którzy przechodzili z Focusa w stronę Winnego Wzgórza musieli zatrzymywać się dwa, trzy razy przed każdą jezdnią - spieszy z wyjaśnieniem K. Staniszewski. I dodaje: - Staraliśmy się, żeby po zmianach piesi przeszli za jednym razem, nie do końca to się udało. Zrobimy korektę programowania.

8. Skrzyżowanie Wrocławska-Lwowska (większa przebudowa). Zniknęło mniej uczęszczane przejście na ul. Wrocławskiej (jadąc od cmentarza). Działało jednocześnie, kiedy samochody z Lwowskiej skręcały w lewo - i nie było bezpiecznie. Poprawiła się płynność ruchu. Po zwężeniu wysepki dla pieszych na wlocie skrzyżowania są trzy pasy ruchu (jeden pas do skrętu w prawo w ul. Lwowską i dwa pasy do jazdy na wprost w kierunku centrum miasta). To zmniejszyło korki w tym miejscu. Po drugiej stronie zmienił się układ pasów ruchu (dwa pasy są do jazdy w lewo w ul. Lwowską i jeden do jazdy na wprost w kierunku cmentarza).

Wracamy na dworzec ul. Lwowską - tutaj nie ma zmian.

* Poza naszą „gazetową” trasą znajduje się przebudowane skrzyżowanie al. Wojska Polskiego - Kręta. Zjazd przy pizzerii, przejście dla pieszych i przebudowane skrzyżowanie Wojska Polskiego - Wyszyńskiego - i Zacisze nie działają - drogowcy czekają na poprawę pogody, aby pomalować pasy.

(rk)