Uniwersytet Zielonogórski. Edukacja w czasie spaceru badawczego
Podczas spotkania zostało zaprezentowane nowe podejście do edukacji, które wypracował międzynarodowy zespół badaczy i praktyków z 10 krajów. Jednym z efektów projektu jest zmiana programów nauczania w zakresie nauk społecznych na partnerskich uczelniach. Polega na wprowadzeniu do programu wypracowanych metod mobilnych (spacery badawcze, wizyty studyjne, gry).
- Konferencja jest podsumowaniem trzech lat współpracy. To rodzaj eksperymentu, gdzie próbujemy wprowadzić nowe metody do dydaktyki uniwersyteckiej w 10 krajach. Nowe metody mają zbliżyć studentów i nas wszystkich do realnego życia, wyprowadzić poza mury uczelni, żeby studenci doświadczali realnych procesów. W tym semestrze prowadzimy wiele zajęć zgodnie z nowym podejściem. Ja na przykład, wspólnie ze studentami uczestniczę w opracowaniu Programu Aktywności Społecznej dla miasta Nowa Sól. Prowadzimy wspólnie spacery badawcze, warsztaty diagnostyczne i strategiczne - o tym piszemy w swoich książkach i pokazujemy w filmie projektowym – tłumaczy dr hab. Mariusz Kwiatkowski, prof. UZ z Instytutu Socjologii.
Czas eksperymentów
Podczas konferencji swoje wystąpienia prezentowali także studenci. - Studenci mogą brać udział w konferencji i są traktowani po partnersku - jako osoby, które tworzą projekt. Studenci socjologii uczestniczą też w działaniach Centrum Aktywności Społecznej w Nowej Soli. To nowe miejsce, które w tym roku obchodzi pierwszą rocznicę istnienia, służące animacji społeczności lokalnej i organizacji pozarządowych. Pełne zaangażowanie studentów socjologii pomaga nam w realizacji celów, a przy okazji realizują oni własne praktyki studenckie – wyjaśnia Marcin Herma, koordynator Centrum Aktywności Społecznej.
Zmiana metod i relacji
Również wykładowcy mogą zainspirować się nowymi metodami nauczania: - Dzięki edukacji społecznej w ruchu wykładowcy mogą dowiedzieć się, jak inaczej podchodzić do edukacji. Jak zmienić swoje podejście do metod kształcenia, do studentów, jak zmienić relacje i jak uczynić je bardziej ludzkimi, mniej szkolnymi. Próbujemy eksperymentować z dość dobrymi skutkami, stosując nowe metody nie tylko w Zielonej Górze, ale w 10 ośrodkach, które z nami współpracują w całej Europie – dodaje prof. M. Kwiatkowski.
Zajęcia w terenie
Zadaniem projektu jest sprawdzenie jakie są korzyści wyjścia po za salę zajęciową i wejścia w interakcję w terenie. Spotkanie miało charakter konferencyjny, gdzie zaprezentowano projekt, ale również przykłady dobrych praktyk, czyli to co robili partnerzy projektu, nad czym aktualnie pracują oraz dotychczasowe rezultaty projektu.
Po raz pierwszy Uniwersytet Zielonogórski jest liderem w projekcie w ramach programu Erasmus - Partnerstwa Strategiczne (2020-2023). Konsorcjum tworzy 11 podmiotów z 10 krajów, w tym 8 uniwersytetów (UK, Francja, Portugalia, Włochy, Turcja, Rumunia, Czechy, Chorwacja, Niderlandy, Polska).
Katarzyna Doszczak
Biuro Prasowe UZ