Koniec z tirami na Trasie Północnej!

25 Kwiecień 2023
Pif, paf! – padły strzały i w sobotę biegacze wystartowali w biegach na otwarcie obwodnicy południowej. Kilka godzin później pojawiły się tutaj samochody. Magistrat zadecydował – koniec z tranzytem na Trasie Północnej. Wszystkie TIR-y zostaną skierowane na nową drogę.

Chodzi o wielkie ciężarówki, które są zmorą Trasy Północnej i tranzytem jadą przez Zieloną Górę. Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami w urzędzie miasta wyjaśnia, że z tranzytem mamy do czynienia, jeśli dla przykładu kierowca wiezie towar z Wrocławia do Sulechowa przez Zieloną Górę.

– Miasto nie jest wtedy miejscem startu i mety tej podróży służbowej. W takiej sytuacji pojazdy powyżej 16 ton mają zakaz jazdy Trasą Północną – mówi K. Staniszewski. I dodaje – Chcemy zmniejszyć korki na tej jednej z najważniejszych zielonogórskich arterii komunikacyjnych oraz ulżyć mieszkańcom, aby choć częściowo odpoczęli od dużego ruchu i hałasu. To ważna droga, nie zgadzam się z opiniami, że będziemy generować sztuczny ruch na obwodnicy. Wielu kierowców z niej skorzysta, bez naszej pomocy.

W planach jest systematyczny pomiar ruchu, zarówno na Trasie Północnej, jak i na rondzie w Wilkanowie.

W sołectwach Ochla, Kiełpin, Jarogniewice, Drzonków, Sucha i Racula stanęły znaki zakazu wjazdu dla pojazdów powyżej trzy i pół tony (jadących tranzytem). Jeśli ktoś wiezie np. materiał na budowę do Kiełpina, może wjechać. Warunek jest jeden, musi to udowodnić np. poprzez list przewozowy lub inny dokument. Nowe znaki pojawiły się na drodze S3 - m.in. przy węźle Zielona Góra-Północ. Miasto zamontowało również tzw. tablice świetlne zmiennej treści przed rondem Piastów Śląskich i w Wilkanowie. Będą informować kierowców osobówek o czasie przejazdu obwodnicą południową i Trasą Północną.

Obwodnica ma 13 kilometrów, prowadzi od skrzyżowania między Wilkanowem i Świdnicą, przechodzi przez ul. Zielonogórską w Ochli (między kąpieliskiem i skansenem), omija Drzonków i Raculę. Kończy się na rondzie im. Andrzeja Huszczy w Raculi. Największa w historii Zielonej Góry inwestycja drogową zrealizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj” pochłonęła ok. 140 mln zł, z czego 115 mln miasto pozyskało z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wykonawcą był Strabag.

 (rk)