Ruszył eUrząd. Część spraw załatwimy bez wychodzenia z domu!

3 luty 2023
Od 1 lutego Zielona Góra dołączyła do grona innowacyjnych ośrodków, w których mieszkańcy mogą załatwiać część spraw w urzędzie miasta za pośrednictwem Internetu. Uzyskanie wypisu i wyrysu w planie miejscowym czy wykonanie opłat za nieruchomości to pierwsze e-usługi, które oferuje miasto.

- Świat nie stoi w miejscu, coraz większa część naszej aktywności przenosi się do sieci. To dotyczy również urzędów oraz instytucji publicznych. Cieszę się, że również w Zielonej Górze ruszyliśmy z pierwszymi usługami w ramach tzw. eUrzędu – podkreśla wiceprezydent Dariusz Lesicki.

Innowacyjne miasto

Na początek miasto dostarczyło zielonogórzanom możliwość przeglądania swoich zobowiązań m.in. z tytułu podatku o nieruchomości, co pozwala uniknąć problemów wynikających z opóźnień w płatnościach. Co ważne, opłaty możemy wykonać od ręki w miejskim serwisie, poprzez bankowość elektroniczną.

Zainteresowanych ucieszy możliwość uzyskania wypisu i wyrysu w studium lub planie miejscowym. eUrząd pozwala nam również złożyć wniosek o uzyskanie zaświadczenia o przeznaczeniu danej nieruchomości w planie miejscowym czy też o położeniu lokalu w strefie rewitalizacji.

- To dopiero początek. Będziemy starali się dopracowywać na bieżąco nasz eUrząd oraz powiększać gamę oferowanych e-usług. W planach jest m.in. wprowadzenie systemu powiadomień dla mieszkańców. Stawiamy na rozwój i innowacje, bowiem dla zielonogórzan oznacza to większą wygodę i możliwość zaoszczędzenia czasu. Okres pandemii udowodnił, że to właściwy kierunek. Przed tym nie ma ucieczki - zaznacza D. Lesicki. I zaprasza już teraz mieszkańców, aby wypróbowali miejski serwis.

Logowanie w systemie

eUrząd znajdziemy w Internecie pod adresem mojemiasto.um.zielona-gora.pl. Serwis jest utrzymany w przejrzystej prostej formule – dostęp do właściwych usług otrzymamy po zalogowaniu przez tzw. węzeł krajowy, czyli przez powszechnie w Polsce używany Profil Zaufany. Wybierając tę opcję, poprzez system bankowości elektronicznej, z automatu potwierdzimy naszą tożsamość.

Ekran główny miejskiego eUrzędu stanowi wyszukiwarka. W przyszłości, gdy e-usług przybędzie, wpisując odpowiednie frazy będzie nas sprawnie kierowała do odpowiednich zaświadczeń czy dokumentów.

Obecnie wybierając rozwijane menu „Rodzaj Sprawy” w kategorii „Inne” znajdziemy wszystkie oferowane wnioski i zaświadczenia. Podobnie, gdy w górnym pasku kategorii klikniemy w „Sprawy”, wyświetlą nam się oferowane e-usługi. Gdy wybierzemy jedną z nich, np. „zaświadczenia MPZP”, ekran wyświetli nam m.in. możliwość złożenia elektronicznego wniosku bez potrzeby wizyty w magistracie.

Część e-usług będzie wymagała podpisu elektronicznego za pomocą klucza weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym lub poprzez Profil Zaufany.

Płatności

Na pewno dla użytkowników interesującą opcją jest możliwość śledzenia rozliczeń z urzędem. Te znajdziemy wybierając górną zakładkę „Moje Konto” na górze głównej strony eUrzędu. W nowym ekranie znajdziemy po lewej informacje o naszym profilu w miejskim serwisie. Zlokalizowano tam również zakładkę „Zobowiązania”. Wklikując się w tę opcję wyświetli nam się tabela wszystkich świadczeń i należności wraz z podanymi tytułami, kwotami oraz terminami płatności. Co jednak istotne, obok znajduje się przycisk „Zapłać”.

Wybierając tę opcję przeniesiemy się do systemu bankowości elektronicznej, który umożliwi nam szybkie i sprawne dokonanie wszystkich opłat – dokładnie tak, jak ma to miejsce przy wszystkich zakupach w sieci.

Projekt dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - Lubuskie 2020 Oś Priorytetowa 2 - Rozwój cyfrowy Działanie 2.1 - Rozwój społeczeństwa informacyjnego.

(md)