Okaleczone drzewo wpisane w kompozycję brył
Na projekt pomnika ogłoszono ogólnopolski konkurs. Wpłynęło 10 koncepcji. W miniony wtorek komisja wybrała zwycięską pracę.
- Najwięcej głosów zdobył projekt Andrzeja Gettera i Barbary Getter z Krakowa - zakomunikowała Małgorzata Gośniowska-Kola, prezes Stowarzyszenia Huta Pieniacka i przewodnicząca komisji. Od wielu lat starała się, by taki pomnik powstał w Zielonej Górze.
- To jest historyczna chwila. Będzie w Zielonej Górze pomnik, co na ścianie zachodniej Polski nie było takie oczywiste - komentowała tuż po ogłoszeniu wyników prezes. - Takie upamiętnienie kilka lat temu powstało w Szczecinie, ale na cmentarzu. Tu jest to miejsce centralne, publiczne, w ciągu komunikacyjnym. W dobrej przestrzeni. Będzie jeszcze czas na przemyślenie szczegółów. Chcielibyśmy, żeby pomnik był gotowy w lipcu przyszłego roku.
Monument stanie na rewitalizowanym pl. Słowiańskim, nieopodal sądu, od strony poczty. - Teraz trwają prace projektowe nad zagospodarowaniem tej przestrzeni. Wszystko będzie można dobrze zgrać z planowanym pomnikiem - tłumaczyła Wioleta Haręźlak, dyrektor Departamentu Edukacji i Spraw Społecznych w magistracie.
Zadowolony był Adam Siwek, dyrektor Biura Upamiętniania Walk i Męczeństwa IPN.
- Jak na 10 projektów, które wpłynęły na konkurs, poziom jest wysoki. Wybór był trudny, projekty są bardzo zróżnicowane. Każda praca się broni, każda ma coś do zaoferowania - oceniał dyrektor. - Wybrany projekt zapewnia monumentalność, która jest potrzebna dla tego typu tematu. Nie może to być forma ulotna, błaha. Monumentalizm w tym projekcie jest widoczny, jest też dosyć ciekawa koncepcja artystyczna. - z drzewem wstawionym w bryłę, w monolit. Blok ma wiele załamań, szczelin, pęknięć, z dominującym krzyżem biegnącym przez środek. Jest to bogata symbolika i bogata forma artystyczna. Myślę, że dobrze zaistnieje w tej przestrzeni.
Do budowy pomnika proponowane są dwa rodzaje materiału. Może to być kamień granitowy o odmiennych walorach kolorystycznych i strukturach. Martwe drzewo to odlew lub obrobiony i zabezpieczony tworzywem naturalny pień drzewa. Alternatywnym rozwiązaniem jest użycie na bryłę główną patynowanej blachy tytanowej brązowej lub kortennowej.
Drugie miejsce w konkursie zajęła praca Marcina Smosna i Ewy Nitoń, trzecie praca Tadeusza Dobosza.
(tc)
OPIS AUTORA
Okaleczone drzewo - symbol życia, wpisane w destrukcyjną kompozycję brył, symbolizuje tragedię wydarzeń i zniszczenie istnienia.
W tym przypadku niezwykle trudne jest znalezienie formy przekazu treściowego pomnika. Zmusza to do szukania szczególnej symboliki i odniesień zamiast używania dosłowności figuratywnej formy.
Szukanie nawiązań do samej istoty natury pozostawia nadzieję na odrodzenie życia w nowym, ponadczasowym kształcie, czyli naszej pamięci. Stąd proponowana inskrypcja - „I KAMIENIE WOŁAĆ BĘDĄ”.
Kompozycja plastyczna opiera się na formie krzyża, który porządkuje drastycznie pocięte bryły kamienne przywołujące dramat wydarzeń. Krzyż ten nie posiada własnej materii jest jedynie geometrycznym śladem w formie szpary, a mimo tego mocno oddziałuje na przestrzeń całej kompozycji.