Lotnisko Zielona Góra/Babimost w liczbach
Zgodnie z danymi ULC, w roku 2010 z PL ZG/B wykonano 675 operacji lotniczych, obsługując 3.627 pasażerów, zaś w roku 2012 nieco mniejszą liczbę operacji (602), obsługując jednak zdecydowanie większą liczbę pasażerów (12.290). Statystyka wykazuje znaczącą dynamikę wzrostu ruchu pasażerskiego w PL ZG/B, która w latach 2011-2012 osiągnęła wartość 77,1 proc. W roku 2013 regularny ruch pasażerski obsłużył 12.568 pasażerów i wykonano w jego ramach 705 rejsów. Popularność połączenia lotniczego do Warszawy, w roku 2013, nie zmniejszyła się. Pojawiło się zainteresowanie wśród lubuskich przedsiębiorców lotniczym transportem towarowym cargo z uwagi na dostosowanie lotniska do bardzo wymagających, europejskich standardów bezpieczeństwa pozwalających na obsługę większych samolotów.
Strategia to nie wszystko
Aktualnie powstaje Plan Generalny (Master Plan) dla lotniska Zielona Góra/Babimost (EPZG) wymagany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC), który obejmuje swoim zakresem strategię rozwoju lotniska. Strategia Rozwoju Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost przyjęta przez Sejmik Województwa Lubuskiego jest własnością spółki Lotnisko Zielona Góra/Babimost Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze (PPL). PPL wraz ze Spółką będą decydowały, kiedy należy dokonać aktualizacji Strategii Rozwoju Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost. Część strategii rozwoju zdezaktualizowała się ze względu na opóźnione inwestycje, które rzutowały na otrzymanie przez lotnisko EPZG Certyfikatu Lotniska Użyteczności Publicznej. Spełnienie odpowiednich warunków bezpieczeństwa oraz wyposażenie lotniska w odpowiednie systemy lądowania przyrządowego, ma znaczący wpływ na przyciągnięcie przewoźników lotniczych. Pierwszy etap rozwoju portu lotniczego EPZG mija z końcem roku 2016. Koniec roku 2016 powinien być czasem do pełnej analizy Strategii i zarazem czasem podjęcia odpowiednich działań.
(mi)