W służbie człowiekowi i jego rozwojowi
Jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku wzbogacono ofertę edukacyjną o pedagogikę szkolną, pedagogikę w zakresie pracy kulturalno-oświatowej, pedagogikę opiekuńczą. Przełom lat 80. i 90. zaowocował rozwojem profili kształcenia z zakresu pedagogiki społecznej - resocjalizacji, poradnictwa, a przede wszystkim pracy socjalnej.
Aktualnie instytut oferuje zarówno studia I i II stopnia, jak i jednolite studia magisterskie, łącznie na sześciu kierunkach i 10 specjalnościach, w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym.
Na studiach I stopnia, prowadzących do uzyskania tytułu licencjata, można studiować kierunki: animację kultury i twórczej aktywności w sieci, arteterapię, pedagogikę (specjalności logopedia i terapia pedagogiczna, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, poradnictwo i socjoterapia, resocjalizacja z prewencją kryminalną, resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych), pracę socjalną.
Na studiach II stopnia, prowadzących do uzyskania tytułu magistra, można studiować: pedagogikę (specjalności animacja kultury z profilem artystycznym - teatr, edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, logopedia, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, pomoc społeczna i socjoterapia, resocjalizacja z terapią specjalistyczną), pracę socjalną. Oferta jednolitych studiów magisterskich obejmuje studia na kierunku pedagogika specjalna oraz pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. - Wybrałam logopedię, bo zawsze chciałam pracować z ludźmi. Na psychologię nie byłam gotowa, więc alternatywą okazała się dla mnie logopedia. To połączenie psychologii, pedagogiki, medycyny, a przede wszystkim niekończąca się możliwość zdobywania wiedzy. Logopedia to bardzo wszechstronny kierunek, który otwiera drzwi do poznania własnych możliwości i spełniania swoich marzeń zawodowych - podsumowuje Adrianna Socha, studentka pedagogiki, specjalność - logopedia.
Studia w IP przygotowują humanistów do pracy w systemie edukacji, pomocy społecznej, kulturze, systemie sprawiedliwości. Nauczyciele akademiccy prowadzący zajęcia przywiązują dużą wagę do wiedzy, ale i trenowania umiejętności, rozwijania prospołecznych postaw poprzez zajęcia praktyczne, obowiązkowe praktyki i pracę w kołach naukowych. Wśród wielu praktycznych umiejętności, które rozwijają u studentów są np.: prowadzenie grup rozwojowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych, pozytywna komunikacja - prowadzenie rozmów bez przegranych, rozpoznawanie trudności rozwojowych, uzależnień, rozpoznawanie mocnych stron osób i zasobów środowisk wychowawczych, projektowanie i prowadzenie zajęć profilaktycznych, prowadzenie debat i wystąpień publicznych, współpracę w grupie, inicjowanie i kierowanie wsparciem środowiskowym. Studenci są również przygotowywani do tego, jak można organizować zajęcia i działania kulturalne, pozyskiwać środki finansowe dla prowadzenia działań na rzecz innych, jak komunikować się w mediach, na czym polega obsługa multimedialna. Instytut przygotowuje studentów do pracy z ludźmi, która ma dawać miarodajne efekty dla podopiecznych i ogrom satysfakcji dla nich samych.
Pracownicy Instytutu Pedagogiki UZ