Rusza budowa rowerowej Zielonej Góry
Ta kwota robi wrażenie. Aż 30 mln zł trafi na miejskie konto, by wesprzeć projekt budowy zielonogórskich ścieżek rowerowych. Cały projekt przewiduje wybudowanie sieci ścieżek o łącznej długości 33 km. Jak zapewnia prezydent Janusz Kubicki, rowerowa inwestycja powinna zostać zakończona do końca września 2018 r.
Czas wyjaśnić źródło pochodzenia pieniędzy, dzięki którym Zielona Góra trafi do elitarnego kręgu miast polskich o rozbudowanej infrastrukturze rowerowej.
- Miasto nasze otrzyma od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego rowerową dotację w wysokości 30.741.015 zł. To 85 proc. wartości zadania, 15 proc. kosztów pokryje budżet Zielonej Góry – poinformował J. Kubicki podczas konferencji prasowej, która odbyła się 5 sierpnia z okazji uroczystości podpisania umowy w tej sprawie pomiędzy miastem i samorządowymi władzami województwa lubuskiego.
Marszałek Anna Polak przypomniała, że nowa sieć ścieżek rowerowych wyposażona zostanie w nawierzchnię bitumiczną lub betonową.
- Wybudowana infrastruktura wyposażona zostanie w miejsca postojowe, parkingi, oznakowanie i oświetlenie zapewniające komfortowe i bezpieczne korzystanie przez użytkowników – wyliczała pani marszałek.
Wedle zapewnień marszałek i prezydenta, nowe ścieżki rowerowe zostaną wybudowane w miejscach szczególnie uciążliwych dla ruchu rowerowego, pełniąc funkcję korytarzy transportowych.
- Musieliśmy znaleźć dobrą odpowiedź na lawinowo rosnący ruch rowerowy w naszym mieście. Skala zjawiska osiągnęła na tyle duże rozmiary, by przestać mówić o rowerze wyłącznie w kategoriach zabawy, ale przede wszystkim w kategoriach ekonomicznych i zdrowotnych – podkreślił prezydent J. Kubicki.
Umowa „rowerowa” pozwoli zielonogórskiemu urzędowi miasta na szybkie rozpoczęcie procedury przetargowej, aby wyłonić wykonawców poszczególnych odcinków czy etapów zadania. Magistrat chce jeszcze w lipcu podpisać pierwsze umowy.
- Choć koniec całej inwestycji zaplanowaliśmy na trzeci kwartał 2018 r., to jednak już w kwietniu tego samego roku będziemy chcieli uruchomić wypożyczalnię miejskich rowerów, część z nich powinna mieć elektryczny napęd w charakterze dodatkowego wyposażenia – mówił prezydent.
Gdzie będą stacjonować zielonogórskie rowery miejskie?
- O lokalizacji każdej rowerowej stacji zadecydują sami rowerzyści, liczę tu na pomoc organizacji skupiających pasjonatów dwóch kółek – zapewnił prezydent.
Podczas tej samej konferencji, marszałek Anna Polak poinformowała o systematycznie rozrastającej się regionalnej sieci ścieżek rowerowych.
- Urząd marszałkowski pracuje obecnie nad inwentaryzacją wszystkich istniejących już ścieżek rowerowych, ze wstępnych wyliczeń wynika, że mamy ich w województwie ponad 200 km. Chcemy uruchomić specjalną aplikację, która umożliwi podróż po województwie wyłącznie ścieżkami rowerowymi – zapewniła pani marszałek.
(pm)