Rozmawiamy w Planetarium o nowych drogach

15 Lipiec 2022
Najpierw odbyły się konsultacje społeczne poświęcone budowie drugiego etapu Trasy Aglomeracyjnej. Z kolei w minioną środę podsumowano konsultacje poświęcone planowanej obwodnicy zachodniej.

Rozmowy odbyły się w Planetarium Wenus. Budową Trasy Aglomeracyjnej zainteresowani byli głównie mieszkańcy osiedla Zacisze, którzy obawiali się, czy droga nie zakłóci im spokoju. - Rozumiemy obawy, bo każda nowa jezdnia musi zostać włączona do układu komunikacyjnego miasta - mówił Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami. - Jedyną drogą możliwą do wykonania i wpisującą się w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jest ta, którą wykonamy na przedłużeniu ulicy Zacisze do Trasy Północnej.

Droga nie przetnie działek, również na odcinku planowanym dopiero w kolejnym etapie prac (przebudowa Działkowej).

Do końca roku miasto ogłosi przetarg na inwestycję w formule „Zaprojektuj i wybuduj”. Wybrana firma będzie miała na to cztery lata. Z nowej drogi zielonogórzanie skorzystają w 2026 roku. Drugi etap Trasy Aglomeracyjnej połączy centrum miasta z Trasą Północną. Koszt to ok. 80 mln zł, z czego 65 mln zł pochodzi z rządowego Polskiego Ładu. Droga połączy się z obwodnicą zachodnią.

Wysłuchali mieszkańców

Podczas dyskusji o obwodnicy zachodniej wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk przypomniał, że w kwietniu odbyły się dwa spotkania konsultacyjne w Płotach i Przylepie. - Dodatkowe konsultacje odbyły się w Przylepie, zapytaliśmy mieszkańców, czy chcą utwardzenia ul. Piłsudskiego na odcinku od torów do ul. Zachodniej i czy zgodnie z ich sugestią wybudować tam rondo. Z konsultacji wynika, że odrzucono obie propozycje, dlatego w tym miejscu zrobimy tylko zjazd w drogę gruntową - wyjaśniał K. Kaliszuk. - Mieszkańcy prosili też, aby na wysokości Przylepu odsunąć od torów obwodnicę zachodnią. Po ustaleniach z Lasami Państwowymi zrealizujemy ten postulat, droga nie wejdzie też w kolejne pola.

Nie brakowało pytań z sali. - Rozumiem, że zjazd przy ul. Piłsudskiego będzie szutrowy i droga nie zostanie utwardzona do wiaduktu kolejowego? - zapytał mieszkaniec i uzyskał odpowiedź, że droga pozostanie szutrowa. Dociekał też, czy do lasu pobiegnie ciąg pieszo-rowerowy. - Wzdłuż ul. Piłsudskiego ciągu pieszego nie będzie, ale w obrębie skrzyżowania Piłsudskiego z obwodnicą przewidziany jest chodnik - odpowiedzieli projektanci.

Jeden z trzech

Pokazano trzy warianty przebiegu trasy, w tym jeden, który zarekomendowano do realizacji i akceptacji do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Symulacja ruchu zwróciła uwagę na najbardziej newralgiczne miejsce wskazywane przez mieszkańców, czyli odległość między planowanym rondem a przejazdem kolejowym w Przylepie.

Obwodnica zachodnia ma prowadzić do planowanego mostu w Pomorsku. Ominie Łężycę, Czerwieńsk, Płoty i Przylep. Powstanie też droga od Pomorska do Sulechowa. Łącznie trasa z Zielonej Góry do Sulechowa pochłonie 358 mln zł. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej, pod koniec roku zostanie ogłoszony przetarg na obwodnicę w formule „Zaprojektuj i wybuduj”. Roboty budowlane zaplanowano w latach 2024-2026.

Koncepcję projektową wraz z materiałami do wydania decyzji o warunkach środowiskowych obu dróg przygotowały firmy: Damart Biuro Inżynierskie ze Szczecina i Inżynieria Lądowa Olpro z Zielonej Góry. Projektanci wzięli udział w spotkaniach.

(rk)