Połowa wiaduktu już przebudowana
Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej wykonała prace za około 25 mln 900 tys. zł. Wiaduktem pojedziemy cztery miesiące wcześniej niż planowano.
- Cieszę się, że przed świętami otworzyliśmy pierwszą część obiektu - mówił prezydent Marcin Pabierowski podczas poniedziałkowego briefingu prasowego na wiadukcie. - To jedna z ważniejszych arterii komunikacyjnych w mieście, zwłaszcza dla autobusów. Mieszkańcy ul. Objazdowej, Przylepu i os. Czarkowo czekali na taką informację. To nowoczesny obiekt z trzymetrową ścieżką rowerową.
Paweł Tonder, zastępca prezydenta dodał, że na wiadukcie nie ma ograniczeń co do ciężaru przejeżdżających pojazdów. - Dziękuję całemu mojemu zespołowi, który stanął na wysokości zadania na etapie projektowania i realizacji inwestycji - mówiła Irena Lutowska, dyrektor Departamentu Zarządzania Drogami w urzędzie miasta.
Wiadukt stoi na 17 podporach (dwa przyczółki i 15 filarów). Szerokość jezdni na moście i dojazdach to 6,5 m (dwa pasy ruchu). Chodnik ma 2,5 szerokości użytkowej. Długość wiaduktu to 338,30 m, a szerokość pomostu 11,45 m. Nawierzchnię jezdni wykonano jako dwuwarstwową o łącznej grubości 8 cm. Do wykonania obiektu zużyto ponad 600 ton stali zbrojeniowej i wylano około 3,7 tys. m sześć betonu.
Wykonawca przejął plac budowy i przystępuje do rozbiórki zachodniej nitki obiektu. Ta część prac zakończy się w styczniu. - Mamy czas do lipca 2026 r., ale postaramy się skrócić ten termin - zapowiedział Damian Szulc, kierownik budowy z Nowak-Mosty. Wykonawca nie spodziewa się niespodzianek na placu budowy. Kolizje z sieciami wyeliminowano pracując nad pierwszą nitką wiaduktu. Druga nitka wiaduktu ma kosztować blisko 26 mln zł.
Dobra wiadomość jest też dla pasażerów miejskiej komunikacji. Autobusy MZK powróciły na stałe trasy przez wiadukt, dotyczy to linii nr 2, 9 i 39. Nowe rozkłady jazdy dostępne są na stronie internetowej www.mzk.zgora.pl
(rk)