„Inteligentne” światła usprawnią jazdę po mieście

24 Listopad 2023
Tego jeszcze nie było. Samochody i autobusy na kilku głównych ulicach pojadą jak po sznurku, ktoś im jednak pomoże w dyscyplinie za kółkiem. Tak działa Inteligentny System Transportu.

Sercem Centrum Sterowania Ruchem jest budynek urzędu miasta przy ul. Dąbrowskiego 41. Pracownicy Aneta Ganczar i Paweł Wojciechowski przeszli szkolenia, by zarządzać systemem, ma ich wspomagać kierownik Arkadiusz Sobków. Sterować ruchem na ulicach będzie oprogramowanie, ale załoga centrum ma zgłaszać wykonawcy systemu, firmie Yunex z Warszawy, konieczność ingerencji w programy sygnalizacji, gdy okaże się to niezbędne. Na każdym skrzyżowaniu objętym systemem zamontowano kamery, służą jako rozbudowany monitoring miejski.

Cel numer jeden

„Inteligentne” światła pojawią się na ulicach, gdzie zmodernizowano sygnalizację. To al. Wojska Polskiego (od skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego i Zacisze do skrzyżowania z Kupiecką), Bohaterów Westerplatte, Dąbrówki, Długa, al. Konstytucji 3 Maja i Wrocławska (do skrzyżowania z Lwowską). Przebudowano krzyżówkę Wojska Polskiego i Krętej oraz Lwowskiej i Wrocławskiej, trwa przebudowa skrzyżowania al. Wojska Polskiego z ul. Wyszyńskiego i Zacisze. Nową sygnalizację świetlną, wraz z niewielkimi korektami geometrii drogowych, ustawiono na połączeniu al. Wojska Polskiego z ul. Reja, Wandy oraz ze zjazdem do osiedla przy ul. Wyszyńskiego, a także na przejściu dla pieszych na wysokości NBP.

Zlikwidowano jedno z przejść dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Lwowskiej i Wrocławskiej oraz przejścia przez al. Konstytucji 3 Maja (naprzeciw parku Sowińskiego). Z kolei na skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego i Wandy powstała dodatkowa „zebra”.

Po co tyle zmian? - ITS ma przede wszystkim usprawnić funkcjonowanie transportu publicznego. To cel numer jeden. Dla MZK przewidzieliśmy tzw. priorytet. Polegać on będzie na nadawaniu zielonego światła autobusom zbliżającym się do skrzyżowania i opóźnionym w stosunku do rozkładu jazdy - tłumaczy Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami. - Wartością dodaną jest oczywiście poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, w szczególności dla pieszych i rowerzystów, co dla nas stanowi jeden z głównych celów działania. Chcemy też upłynnić ruch na drogach.

Możliwe są korekty

- Uruchomienie systemu planujemy do końca listopada, ale tegoroczne roboty drogowe, w tym związane z budową kanalizacji deszczowej, zmieniły nieco nawyki kierowców - dodaje K. Staniszewski.

ITS w Zielonej Górze choć ma dużo zalet, wciąż rodzi wiele pytań kierowców. Dlaczego nie możemy skręcić w lewo z Bohaterów Westerplatte w Ułańską? Czemu autobusy mają priorytet? Co stało za tym, że na danym skrzyżowaniu „skrócono” światła? - to niektóre z zadawanych przez mieszkańców pytań.

- Na wszystkie postaramy się odpowiedzieć na nowym miejskim fanpage’u na Facebooku – informuje K. Staniszewski. - Profil ITS Zielona Góra ma służyć komunikacji z mieszkańcami, tak aby rozwiać ich wszelkie wątpliwości. W tym miejscu będzie można zwrócić nam też uwagę na rozwiązania drogowe, które zdaniem części kierowców są błędne. Zapewniam, że wszystkie sygnały dokładnie przeanalizujemy.

Jednocześnie urzędnicy proszą zielonogórzan o wyrozumiałość w pierwszych miesiącach działania systemu. - Opracowana symulacja ruchu bazująca na pomiarach natężeń z zeszłego roku, może odbiegać od stanu rzeczywistego. W pierwszym okresie działania ITS pracownicy Centrum Sterowania Ruchem na bieżąco będą zgłaszać wykonawcy różnice pomiędzy stanem oczekiwanym a faktycznym i na tej podstawie ewentualnie zrobimy poprawki.

Ostateczne pomiary ruchu odbędą się wiosną. Wykonawca przez pięć lat od uruchomienia ITS będzie świadczył usługę wsparcia technicznego dla miasta, dlatego będą możliwe zmiany w systemie.

(rk)