Da się nawet połączyć osiedla ze starym miastem
Odbyło się pierwsze robocze spotkanie w sprawie zaprojektowania dróg dla rowerów - mają połączyć już istniejące ścieżki, aby sieć tras w Zielonej Górze była bardziej spójna. Wygląd i przebieg tras jest konsultowany z Robertem Górskim, radnym i szefem Stowarzyszenia „Rowerem do Przodu”, które od wielu lat czuwa nad prawidłową budową rowerowej infrastruktury.
Przebudowany kontrapas
Gdzie powstaną nowe trasy? Pierwsza na ul. Jedności - od skrzyżowania z ul. Dąbrówki do ul. Jana Kasprowicza. Na tym fragmencie ma powstać woonerf, czyli przyjazna ulica, na której pierwszeństwo będą mieć piesi i rowerzyści. Kolejne trasy pobiegną na odcinkach: ul. Nowa - od ul. Browarnej do ul. pułk. Witolda Pileckiego, ul. Nowa - od zjazdu na rowerostradę Zielona Strzała przez ul. Strzelecką do ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego - za dawnym Zefamem. Rowerem pojedziemy też ul. Wrocławską do Chmielnej i starej części cmentarza oraz ul. Wyszyńskiego - od ul. Wiśniowej do ul. Ptasiej. Przy Moniuszki zostanie przebudowany obecny kontrapas na dwukierunkową drogę dla rowerów z wydłużeniem do skrzyżowania z ul. Długą, a przy ul. Sulechowskiej trasa „pójdzie” od ul. Urszuli do zlikwidowanego przejazdu dla rowerzystów z sygnalizacją świetlną przy stadionie MOSiR. W planach są też odcinki ul. Zdrojowej - od ul. Trasa Północna do osiedla przy ul. Ruczajowej, ul. Franciszka Rzeźniczaka - droga dla rowerów od ul. Stefana Batorego do ul. Zdrojowej oraz ul. Wrocławska - od Focusa przez ul. Podgórną i Plac Piłsudskiego oraz kontrapas przy ul. Bankowej.
Ścieżki muszą się spinać
- Od kilku lat można przejechać z południa na północ Zielonej Góry spójnymi i bezpiecznymi drogami dla rowerów - mówi R. Górski - Mamy jeszcze bardzo dużo do zrobienia, aby spiąć w całość pozostałe kierunki. Praktycznie przy każdej przebudowie istniejących ulic powstają ścieżki rowerowe. Tak było ostatnio przy Szosie Kisielińskiej i na Osiedlu Śląskim, teraz trwają prace na ulicy Zjednoczenia, Energetyków i Batorego. Najtrudniej będzie stworzyć łączniki dużych osiedli z okolicami starego miasta, bo w tych miejscach jest wąsko, ale wstępne ustalenia pokazują, że będzie to możliwe.
Program do końca roku
Przetarg na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego budowy odcinków dróg rowerowych wygrała zielonogórska firma Augmen Consulting Group M. Kowalczyk. Koszt tego zadania to 287 tys. 820 zł. - Łącznie będzie przeanalizowanych dziesięć odcinków w różnych lokalizacjach - mówi Michał Bela z Departamentu Inwestycji Miejskich w magistracie. - Etapy będą rozpatrywane indywidualnie, co w przyszłości będzie dawało możliwość niezależnej realizacji każdego odcinka. Program funkcjonalno-użytkowy służy do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, przygotowania oferty, szczególnie w zakresie obliczenia ceny oraz wykonania prac projektowych. Zakończenie prac nad programem planuje się z końcem tego roku.
Na podstawie opracowanego programu funkcjonalno-użytkowego będzie możliwość rozpisania przetargu na realizację poszczególnych odcinków (lub kilku łącznie) w tzw. formule zaprojektuj i wybuduj.
(rk)