Coraz bliżej powstania nowej strefy gospodarczej

2 Grudzień 2022
Zielona Góra walczy o Europejskie Centrum Elektromobilności, które ma powstać na gruntach przy S3 w sąsiedztwie osiedla Pomorskiego. Poparcie dla projektu zapowiedział w miniony wtorek Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska, który odwiedził a strefę gospodarczą w Nowym Kisielinie.

Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności przypomniał, że dziesięć lat temu o elektromobilności słyszeli tylko pasjonaci, którzy próbowali konwertować pojazdy (przerabiać auta spalinowe na elektryczne). Teraz stała się ważną dziedziną gospodarki.

W styczniu zielone światło?

Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE): - Jestem dumny, bo wierzę prezesowi Kubikowi, który zapowiada, że Ekoenergetyka wkrótce będzie pierwszą firmą na świecie w swojej branży. Jestem zachwycony planami podboju rynku amerykańskiego.

Wiceminister Ireneusz Zyska podziękował prezydentowi Januszowi Kubickiemu za wspieranie rozwoju elektromobilności. Chwalił Ekoenergetykę. - Dzięki założycielom i pracownikom firmy Polska oferuje najwyższe technologie i eksportuje je na cały świat. Ten mały start-up (młode innowacyjne przedsiębiorstwo) stał się potężną firmą zatrudniającą ponad 800 osób – przekonywał I. Zyska.

Przedstawiciel rządu opowiedział się za powstaniem Europejskiego Centrum Elektromobilności. Instytucja ma być najnowocześniejszym tego typu ośrodkiem badawczo-rozwojowym w UE i kuźnią nowych kadr. Na wniosek leśników Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie wydało jednak zgody na wyłączenie z produkcji leśnej 56 ha sosnowego lasu gospodarczego przy S3 w okolicy os. Pomorskiego i Mazurskiego blokując powstanie nowej strefy przemysłowej.

Zdaniem wiceprezydenta Dariusza Lesickiego do decyzji ministerstwa przyczyniły się m.in. urząd marszałkowski, wydając negatywną opinię w kwestii wycinki pod inwestycję. Za nową strefą lobbuje poseł PiS Jerzy Materna, który w ostatnich dniach zapowiedział, że na początku przyszłego roku, miasto może dostać zielone światło w sprawie budowy strefy. Wtedy rząd wylesi ten obszar na mocy tzw. specustawy.

MZK też jest elektromobilny

Prezydent przypomniał historię EkoEnergetyki. – To realizacja amerykańskiej opowieści od zera do bohatera. Stworzyli swój pierwszy samochód elektryczny na bazie volkswagena jetty. Jestem dumny, że sukces odnieśli absolwenci Uniwersytetu Zielonogórskiego – mówił prezydent J. Kubicki. Zaznaczył, że elektromobilność w Zielonej Górze to też nowoczesny Miejski Zakład Komunikacji. - W przyszłym roku kupimy 26 autobusów elektrycznych i 80 proc. taboru miejskiego przewoźnika będzie przyjazne dla środowiska.

Bartosz Kubik, prezes zarządu Ekoenergetyki podkreślał, że jego firma ma ambicje, kadry i potencjał, aby w swojej branży stać się numerem jeden na świecie. - Za dwa lata większość komponentów do stacji ładowania planujemy produkować w Zielonej Górze. Nie wyprowadzimy za granicę, tu bije nasze serce. Dziękuję za pomoc władzom miasta – mówił B. Kubik.

Obecnie Ekoenergetyka posiada ok. 40 proc. rynku ładowarek pantografowych w Europie. W spotkaniu w Nowym Kisielinie uczestniczyli posłowie Grzegorz Gaża i Katarzyna Osos.

(rk)