Masz pomysł na miasto? Podziel się z innymi!
- Przed nami kolejna edycja zielonogórskiego budżetu obywatelskiego. Czy mieszkańców czekają duże zmiany?
Piotr Dubicki, pełnomocnik prezydenta miasta ds. konsultacji społecznych: - Zasady są identyczne jak w poprzedniej edycji. Na początku roku została podjęta uchwała rady miasta w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego, która cały czas obowiązuje. Została ona przede wszystkim dostosowana do obecnej sytuacji związanej ze stanem epidemii. Ponownie całość działań odbywać będzie się w formie elektronicznej.
- Pandemia wymusiła zmiany w wielu dziedzinach naszego życia, jak wpłynęła na budżet obywatelski?
- Tak jak wspominałem, każdy z etapów odbywa się za pomocą specjalnej platformy: zielonagora.konsultacejst.pl, dzięki której mieszkańcy mogą zgłaszać swoje pomysły, a później głosować na wybrane przez siebie zadania. Co więcej, weryfikacja wniosków przez urzędników również odbywa się zdalnie, dzięki czemu ograniczamy kontakty międzyludzkie do minimum.
- Czy zielonogórzanom przypadła do gustu taka formuła?
- Dostęp do internetu w dzisiejszych czasach jest powszechny, każdy z nas za pomocą laptopa czy smartfona komunikuje się z najbliższymi. Oczywiście zachęcamy wszystkich do tego, aby pomóc starszym osobom, które mogą mieć problem z głosowaniem. Choć w poprzedniej edycji nie dostawaliśmy sygnałów o problemach.
- Ile pieniędzy przeznaczy zielonogórski samorząd na budżet obywatelski?
- W tym roku ponownie do dyspozycji mieszkańców będzie 6,5 mln zł. 20 procent z tej puli, czyli 1,3 mln zł, trafi na realizację zadań w dzielnicy Nowe Miasto - zgodnie z założeniami Kontraktu Zielonogórskiego. Każdy zielonogórzanin będzie mógł oddać jeden głos na zadanie ogólnomiejskie i jeden na dzielnicowe.
- Jakie pomysły mogą zgłaszać mieszkańcy?
- Nie jest to pierwsza edycja budżetu obywatelskiego i wiem, że kreatywność mieszkańców jest duża, jestem więc przekonany, iż pojawią się oryginalne pomysły. W ostatnich latach dużą popularnością cieszą się zadania, które związane są z rekreacją, sportem oraz aktywnością na świeżym powietrzu.
- Na co należy zwrócić uwagę zgłaszając pomysł?
- Od 8 listopada, za pomocą platformy internetowej będzie można zgłaszać swoje propozycje do budżetu obywatelskiego. Szacunkowa wartość realizacji jednego projektu nie może być niższa niż 100 tys. zł i nie może przekroczyć kwoty miliona złotych. Należy pamiętać, że niezbędnym załącznikiem do wniosku powinna być lista z podpisami 15 mieszkańców popierających nasz pomysł. Dodatkowo trzeba mieć na uwadze, że zadania powinny być ogólnodostępne, celowe, gospodarne i wykonalne techniczne oraz muszą być zlokalizowane na działkach, które są własnością miasta Zielona Góra.
- Aby zgłosić projekt, należy wypełnić specjalny formularz, czy mieszkańcy mogą mieć z tym problem?
- Formularz zgłoszeniowy jest bardzo przejrzysty i prosty, wystarczy podać swoje dane, opisać i uzasadnić celowość zadania, podać lokalizację i oszacować koszty projektu. Tak jak wspominałem, oprócz obowiązkowej listy poparcia można załączyć dodatkową dokumentację, która pomoże przy weryfikacji projektu, np. szkice sytuacyjne, plany, zdjęcia oraz dodatkowe materiały.
- Jak będzie wyglądała weryfikacja wniosków?
- Proponujemy dwuetapową ocenę projektów. Pierwszy etap to sprawdzenie wniosków pod względem formalnym, w drugim etapie pod względem zgodności z prawem, wykonalności technicznej oraz prawidłowego oszacowania kosztów realizacji projektu. Jeśli projekt otrzyma negatywną ocenę zespołu oceniającego, wnioskodawca będzie mógł uzupełnić swój wniosek.
- Wspomniał pan o głosowaniu. Przypomnijmy, każdy mieszkaniec dysponuje dwoma głosami?
- Dokładnie tak, do głosowania uprawniony jest każdy zielonogórzanin, który ma do dyspozycji dwa głosy. Co ważne, jeden z nich należy oddać na zadanie zlokalizowane w tzw. starej Zielonej Górze, drugi na wybrane przez siebie zadanie, które realizowane będzie na terenie zielonogórskich sołectw.
- Kiedy poznamy wyniki?
- Zgodnie z obowiązującym harmonogramem wyniki poznamy najpóźniej w połowie stycznia przyszłego roku. Oczywiście zostaną one opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronach internetowych urzędu miasta.
- Dziękuję.
(red)