Drogi osiedlowe, deptak, amfiteatr…
- Przyjrzał się pan inwestycjom przygotowanym przez poprzedników?
Paweł Tonder: - Przejrzeliśmy wszystkie zaplanowane inwestycje. Do części zadań drogowych przypisano pieniądze ze środków unijnych, pomimo braku przyznania dotacji. Dobrym przykładem jest obwodnica zachodnia, w budżecie wpisano na nią 178 mln zł wirtualnych pieniędzy.
- Obwodnica zachodnia jednak powstanie?
- W momencie kiedy prezydent Pabierowski objął władzę w mieście, przetarg na inwestycję był otwarty. Podpisaliśmy umowę z wykonawcą, firmą Budimex. Przed nami pierwszy etap -obwodnica Przylepu wraz z budową rond na Trasie Północnej oraz pomiędzy Przylepem a Płotami. Spotkałem się także z mieszkańcami Przylepu, wyjaśniliśmy wątpliwości i doszliśmy do porozumienia. Drugi etap trasy jest powiązany z budową mostu w Pomorsku, czekamy na informację o przyznaniu dofinansowania na ten obiekt dla Województwa Lubuskiego, a w raz z władzami województwa zabiegamy o dofinansowanie odcinka pomiędzy Pomorskiem a Sulechowem. Wszystkie te inwestycje stworzą tzw. odrzański układ komunikacyjny.
- Kolejny odcinek Trasy Aglomeracyjnej miał przebiegać blisko bloków przy ul. Porzeczkowej?
- Umowa na to zadanie jest już podpisana, dlatego musimy je kontynuować. Spotkałem się z przedstawicielami mieszkańców osiedla Zacisze, którzy kontestowali inwestycję. Po rozmowach z wykonawcą Budimexem i projektantem, postaramy się w maksymalnym stopniu odsunąć drogę od bloków. Problemem jest to, że zabudowa w tym miejscu jest zwarta, skorygowany projekt mam już na biurku i zgodnie z umową z przedstawicielami mieszkańców chcę zaprezentować co udało się zmienić w stosunku do pierwotnych założeń.
- Na jakim etapie jest odbudowa wiaduktu na Zjednoczenia?
- Roboty na nitce wschodniej w stronę marketu Kaufland, wyprzedzają pierwotny harmonogram wykonawcy. Ten deklaruje, że zakończy prace w tym roku, co umożliwi przekazanie placu budowy pod budowę nitki zachodniej. Przy tym etapie prac pojawiły się komplikacje, jeden z potencjalnych wykonawców odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej, jednak wyrok był dla nas korzystany i 18 lipca podpisaliśmy umowę na wykonanie zachodniej nitki wiaduktu. W 2026 r. cały wiadukt będzie przejezdny.
- Koalicja Obywatelska w kampanii wyborczej dużą wagę przywiązywała do budowy dróg osiedlowych. Prosili o to zielonogórzanie.
- Miasto ma olbrzymie zaległości w remontach dróg osiedlowych. To jeden z priorytetów prezydenta Pabierowskiego. Trwają roboty budowlane na 14 ulicach, m.in. Krępa-Leśna, Przylep-Podgórna i Morelowa, Racula-Zakole, Stary Kisielin-Okrężna, Zawada-Szkolna, Kremowej, Rzeźniczaka, Zdrojowej i skrzyżowaniu Batorego i Źródlanej. Latem wystartujemy z remontami i przebudową kolejnych 19 ulic, m.in. Karminowej, Oliwkowej, Prostej, Spawaczy, Zawiszy Czarnego, Kąpielowej, Żytniej, Jagiellonki i Zamoyskiego.
Przygotowujemy nowe podejście do wyboru dróg do realizacji. W „starej” Zielonej Górze będzie łatwiej, im droga jest starsza (liczy się m.in. data nadania nazwy ulicy) może dostać więcej punktów do rankingu. W dzielnicy Nowe Miasto jest większy problem - nie wszystkie ulice mają nazwę i trudno jest przygotować ranking m.in. w oparciu o takie kryterium. Chcemy też ściśle współpracować z Radą Sołtysów w celu określenia najpilniejszych potrzeb na sieci dróg w dzielnicy. Po weryfikacji wyszło, że ok. 84 zadań ma dokumentację projektową. Poleciłem pracownikom Departamentu Zarządzania Drogami, żeby sprawdzić, czy pozwolenia na budowę nie wymagają aktualizacji i przeliczyć ponownie kosztorysy inwestorskie. Drogi muszą być realizowane sukcesywnie, aby poprawić komfort życia mieszkańców.. W kolejnej edycji budżetu obywatelskiego zaległe zadania o wartości do ok. 800 tys. zł powalczą o dofinansowanie.
- Szykuje się przebudowa ronda św. Urbana I na skrzyżowaniu Wrocławska-Pileckiego.
- Rondo nie jest dostosowane do natężenia ruchu jakie zostało zdiagnozowane na ul. Wrocławskiej i stanowi wąskie gardło w istniejącym układzie komunikacyjnym. Dlatego też podjęta została decyzja o jego przeprojektowaniu. Do połowy grudnia firma EMWAY Maciej Emilianów z Zielonej Góry powinna przygotować projekt jego przebudowy na rondo turbinowe.
- Zielonogórzanie pytają o deptak i amfiteatr.
- Po rozmowach z Izabelą Ciesielską, miejską konserwator zabytków, zlecimy dokumentację projektową zadania. Zajmiemy się odcinkiem deptaka od pomnika Bachusa do galerii BWA. Nawierzchnia ma być spójna z tym co powstało wcześniej. Wyznaczymy ciągi spacerowe z płytami granitowymi. Chcemy, aby panie w szpilkach czuły się bezpiecznie.
Przed nami także m.in. modernizacja amfiteatru oraz rewitalizacja Parku Piastowskiego. Do połowy sierpnia ma być gotowa koncepcja architektoniczna przebudowy amfiteatru następnie przystąpimy do opracownia dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie, co do parku Piastowskiego przygotowujemy się do zlecenia dokumentacji na rewitalizację tego obszaru. To będzie centrum kulturalne miasta, które ma być naszą wizytówką i pięknym miejscem do wypoczynku.
- Dziękuję.
PAWEŁ TONDER
Rodowity zielonogórzanin. Absolwent Uniwersytetu Zielonogórskiego, gdzie wpierw ukończył budownictwo w 2003 roku, a później poszerzył swoją wiedzę na studiach podyplomowych w zakresie nowoczesnego budownictwa drogowego. W 2019 roku zdobył dyplom na kierunku administracja w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. Przez 20 lat związany zawodowo z Zarządem Dróg Wojewódzkich, gdzie w 2003 roku zaczynał pracę, jako referent, aby w 2017 roku objąć funkcję dyrektora. W 2022 roku zdobył uprawnienia do samodzielnego kierowania robotami budowlanymi w zakresie inżynierii drogowej bez ograniczeń.
Rafał Krzymiński