Mamy autobusy, czas na kolej

27 Marzec 2024
Przestawienie komunikacji miejskiej na autobusy elektryczne to był kontrakt stulecia. Od 2018 r. cały projekt kosztował 374 mln zł. Teraz czas na kolej i nowe centra przesiadkowe. Na ten cel pójdzie około 300 mln zł.

Widzieliście jeżdżące po mieście małe autobusiki? To najnowszy hit miejskiego przewoźnika. Z powodu niewielkich rozmiarów mogą obsługiwać trasy na osiedlach, gdzie jest niewiele miejsca. Zielonogórzanom się spodobały. To 10-metrowe pojazdy marki PILEA. MZK kupiło ich pięć. Oczywiście to elektryczne pojazdy, jak większość taboru zakładu.

Całkowita wymiana

Ta dostawa całkowicie zakończyła wymianę taboru MZK. Przewoźnik ma do dyspozycji 69 autobusów elektrycznych, kupionych w latach 2018-24 i 17 mercedesów z silnikiem diesla spełniających wyśrubowaną normę Euro 6, kupionych w 2018 r. Elektryczne pojazdy przejeżdżają rocznie 3,5 mln km. Cały projekt kosztował 374 mln zł przy 85-procentowym wsparciu Unii Europejskiej. W jego ramach m.in. powstało również centrum przesiadkowe MZK, przebudowano zajezdnię, powstały nowoczesne pętle ze stacjami ładowania.

Nowością jest, działająca od grudnia zeszłego roku, farma fotowoltaiczna w zajezdni autobusowej przy ul. Chemicznej. Prąd z niej jest wykorzystywany do ładowania „elektryków”.

- Mniej więcej 60 proc. energii, którą wyprodukujemy zużyjemy na własne potrzeby, resztę oddamy do sieci energetycznej - wylicza Robert Karwacki, prezes MZK. Kolejne panele fotowoltaiczne i magazyny energii staną na 11 pętlach, na których obecnie znajdują się ładowarki. Miejski przewoźnik za trzy lata chce być w stu procentach samowystarczalny energetycznie.

Czas na kolej i PKS

Wielkie zmiany czekają nas na kolei - w ramach projektu stworzenia Szybkiej Kolei Aglomeracji Lubuskiego Trójmiasta, która skomunikuje gminy tworzące Zielonogórsko-Nowosolski Obszar Funkcjonalny. W sumie powstanie 11 przystanków w Lubuskim Trójmieście, z czego pięć w samej Zielonej Górze. Do tego dojdzie nowe centrum przesiadkowe PKS-PKP przy ul. Dworcowej. Taki jest plan. Koszt ok. 300 mln zł.

Wiemy to z opracowanej koncepcji, która będzie podstawą wniosku do planowanego w połowie roku konkursu na unijne dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Komunikację i Środowisko (FEnIKS). Rozstrzygnięcie powinno nastąpić jesienią tego roku. 85 proc. pokryje Unia Europejska, pozostałe - samorządy i PKP PLK.

- Program byłby realizowany w latach 2025-27 - informuje wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk. - Miasto m.in. zbuduje centrum przesiadkowe przy ul. Dworcowej.

- W sumie wybudujemy 11 nowych przystanków kolejowych w Nowej Soli, Konradowie, Zielonej Górze, Słonym i Czerwieńsku. Zmodernizujemy kolejnych 12 przystanków w Niedoradzu, Zielonej Górze, Sulechowie, Buchałowie, Letnicy, Koźli, Bogaczowie i Nowogrodzie Bobrzańskim - wylicza Alicja Drzewiecka, ekspert ds. kolejnictwa w Lubuskim Trójmieście.

Powstaną nowe perony, a przy nich węzły przesiadkowe tj.: drogi dojazdowe, miejsca parkingowe, ścieżki rowerowe oraz pętle autobusowe. Tak gęsta sieć przystanków ma sprawić, że więcej ludzi będzie jeździło pociągami, co wyeliminuje zbędny ruch samochodów osobowych.

(rk, tc)