Nowe elektryczne autobusy dla miasta
Autobusy marki Pilea będą wyposażone w baterie pozwalające przejechać bez ładowania co najmniej 220 kilometrów, każdy z nich pomieści 60 pasażerów. Na terenie zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji zostaną uruchomione dwie dwuwyjściowe stacje wolnego ładowania prądem stałym o mocy wyjściowej 60-120 kW. Wartość zamówienia to 15 mln 329 tys. zł.
11 milionów kilometrów
Autobusy z Solca Kujawskiego pojawią się na zielonogórskich ulicach jesienią. - To kolejna umowa na dostarczenie elektrycznych autobusów niskopodłogowych dla Zielonej Góry – podkreślał prezydent Janusz Kubicki. - Chcemy, aby nasz tabor był niemal w całości elektryczny i przyjazny środowisku. Mamy też do dyspozycji kilka nowych autobusów przegubowych. Będziemy liderem w Europie. Autobusy elektryczne w mieście przejechały łącznie 11 milionów kilometrów.
- Niedawno podpisaliśmy umowę z Sieradzem, któremu dostarczymy sześć autobusów - mówił Piotr Śladowski, członek zarządu ARP E-Vehicles. - W Zielonej Górze też pojawią się autobusy marki Pilea. To polski, innowacyjny, lekki, elektryczny pojazd. Baterie zamontowane są pod podłogą, ich ciężar sprawia, że pojazd jest stabilny, nie wychyla się na rondach i zakrętach.
Robert Karwacki, dyrektor MZK dodał: - Te pięć autobusów skierujemy na mniej obciążone linie, z mniejszym dostępem do punktów ładowania.
W środę mieliśmy też okazję przejechać się nowym autobusem, sam jego wygląd robił wrażenie. A jak się prowadzi? - Fantastycznie - zachwalał kierowca MZK Jacek Newelski.
Solarisy i mercedesy
To nie pierwszy i nie ostatni kontrakt na dostawę nowego taboru. W marcu Zielona Góra zyska 12 „elektryków”. Firma Solaris Bus & Coach z Bolechowa za kwotę około 23 mln 596 tys. zł dostarczy osiem autobusów typu solo. Jednostką napędową Solarisów Urbino 12 electric są dwa silniki elektryczne, zintegrowane z osią napędową. Mają 12 metrów długości, baterie będą ładowane w zajezdni i na pętlach w mieście.
Z kolei EvoBus Polska sprowadzi cztery elektryczne pojazdy Mercedes-Benz eCitaro G o długości 18 metrów z silnikami zasilanymi akumulatorami litowo-jonowymi typu NMC drugiej generacji o łącznej mocy do 258 kWh. Koszt zadania to około 14 mln 700 tys. zł.
W przetargu uwzględniono tzw. opcję, która pozwala na zakup kolejnych pojazdów. Firma z Bolechowa jesienią dostarczy sześć autobusów 12- metrowych i pięć pojazdów 10-metrowych, które zostaną skierowane do obsługi dzielnicy Nowe Miasto.
Cały projekt pn. Elektryfikacja Linii Komunikacji Miejskiej w Zielonej Górze kosztuje około 38 mln 193 tys. zł, z czego UE daje 26 mln 179 tys. zł, resztę dokłada miasto. Zadanie jest współfinansowane z budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Składa się na nie: pętla na Osiedlu Mazurskim, rozbudowa infrastruktury do ładowania autobusów na pętlach przy ul. Zawadzkiego „Zośki” i Wrocławskiej oraz nowa stacja ładowania przy zajezdni przy ul. Chemicznej.
Obecnie MZK dysponuje 85 autobusami, w tym 43 elektrycznymi.
(rk)