Szybsze ładowanie przegubowców
Na obu pętlach działają trzy ładowarki, których moc zwiększy się z obecnych 200 kW na 400 kW. Miejski Zakład Komunikacji planuje zakup nowych elektrycznych autobusów przegubowych, a te potrzebują więcej energii, żeby bez problemu obsłużyć trasę.
Miejski przewoźnik rozbuduje sieć stacji ładowania. W zajezdni MZK przy ul. Chemicznej staną dwie dwuwyjściowe stacje wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym o mocy od 60 do 120 kW oraz jednowyjściowa stacja o mocy 20 kW. W minioną środę prezydent Janusz Kubicki podpisał umowę z firmą Ekoenergetyka-Polska. Wartość umowy to ok. 2 mln 357 tys. zł.
- Ekoenergetyka jest światowym liderem w systemie ładowania przyjaznych środowisku pojazdów elektrycznych, a Zielona Góra liderem w kraju, jeśli chodzi o autobusy elektryczne w miejskiej komunikacji - mówił J. Kubicki. - Cieszę się, że po raz kolejny zielonogórska firma dostarczy nowoczesne systemy ładowania. Wkrótce będziemy jedynym miastem w kraju, mającym w całości transport ekologiczny.
- To zaszczyt, że możemy realizować zamówienie dla Zielonej Góry, bo tu zaczęła się nasza przygoda - dodał Bartosz Kubik, prezes zarządu Ekoenergetyki. - To uzupełnienie infrastruktury i konieczność. Obsłużymy więcej autobusów na tych samych stacjach ładowania, dlatego muszą mieć większą moc.
Cały projekt elektryfikacji linii komunikacji miejskiej to wydatek rzędu około 48 mln 943 tys. zł - ponad 30 mln zł pochodzi z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko. W ramach zadania miasto zyska 12 nowych pojazdów elektrycznych: osiem niskopodłogowych - pomieszczą 80 pasażerów oraz cztery przegubowce - te przewiozą 122 osoby. W 2023 r. powstanie pętla autobusowa na Osiedlu Mazurskim i stacja ładowania „elektryków”.
(rk)