65 mln zł na Aglomeracyjną

3 Czerwiec 2022
Drugi odcinek Trasy Aglomeracyjnej połączy centrum miasta z Trasą Północną. Koszt inwestycji to ok. 80 mln, z czego 65 mln pochodzi z rządowego Polskiego Ładu.

W miniony poniedziałek rząd rozstrzygnął nabór do drugiej edycji Polskiego Ładu. Samorządy miały możliwość złożyć trzy wnioski na kwotę: do 5 mln zł, do 30 mln zł oraz do 65 mln zł. - W ostatniej grupie zgłosiliśmy Trasę Aglomeracyjną i dofinansowanie do tej inwestycji to świetna wiadomość dla mieszkańców. Ta droga jest potrzebna, choćby ze względu na budowę nowego osiedla Leśny Dwór. Planowany odcinek połączyłby się z mającą powstać w najbliższych latach obwodnicą zachodnią - mówi prezydent Janusz Kubicki.

Jak będzie przebiegał drugi odcinek drogi? Będzie miał początek na Trasie Północnej - między rondem Piastów Śląskich (wyjazd na Krosno Odrz.) i rondem Ireny Sendlerowej (wyjazd na Przylep) - planowane jest nowe rondo. Z jednej strony będzie to wylot na projektowaną obwodnicę zachodnią, z drugiej - na Trasę Aglomeracyjną. Nowa droga pobiegnie w okolicy zakładów budowlanych oraz producenta kostki brukowej, a jej odnoga - w stronę budowanego osiedla Leśny Dwór i dalej wzdłuż linii kolejowej. Z kolei na wysokości ul. Chemicznej, Zimnej (ale po południowej stronie torów) - w okolicy hurtowni z akcesoriami meblowymi - powstanie nowy wiadukt. Obecnie w tym rejonie istnieją dwa stare, poniemieckie wiadukty. Dalej trasa poprowadzi w stronę osiedla Zacisze i połączy się z rondem Haliny Lubicz (skrzyżowanie ul. Zacisze z Prostą i Działkową).

Co dalej? - O tym będziemy rozmawiać w najbliższych miesiącach z okolicznymi mieszkańcami oraz działkowcami - wyjaśnia wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk. - Najprawdopodobniej wybrany zostanie wariant poszerzenia ulic Działkowej i Zacisze do minimum trzech pasów ruchu. Finansowanie tych inwestycji mogłoby być realizowane z kolejnej edycji Polskiego Ładu.

Jedno jest pewne, drugi odcinek Trasy Aglomeracyjnej połączy się z pierwszym, który spiął ulice Batorego i Zjednoczenia - to ulica Zbigniewa Herberta. Powstała na miejscu dawnych torów kolejowych i zyskała rondo. Drugi jej etap to połączenie z Trasą Północną i osiedlem Leśny Dwór.

Na nowej trasie planowane jest skrzyżowanie m.in. w sąsiedztwie osiedla Leśny Dwór, ul. Foluszowej i w okolicy budowanych właśnie bloków na os. Zacisze. Droga będzie jednojezdniowa. Jednak na niektórych odcinkach planowane są trzy pasy ruchu.

- Od lat konsekwentnie stawiamy na budowę nowych dróg, które sprawią, że Zielona Góra będzie miała wyjątkowo funkcjonalny układ komunikacyjny - przekonuje K. Kaliszuk. - Wystarczy wspomnieć drogę przez Park Piastowski, łącznik Pomorskiego z S3 i budowaną obwodnicę południową. Mamy już też zabezpieczone pieniądze na obwodnicę zachodnią. Trasa Aglomeracyjna to kolejny element tej układanki. Kwota 65 mln zł, którą miasto pozyskało, była największą w województwie, do czego przyczynili się nasi parlamentarzyści, w szczególności poseł Marek Ast.

Przypomnijmy. W ramach pierwszej edycji Polskiego Ładu Zielona Góra otrzymała od rządu 29 mln zł na zagospodarowanie miejskiego kąpieliska przy ul. Botanicznej (zalew w Ochli) oraz 4,9 mln złotych na rewitalizację Parku Tysiąclecia.

(rk)