Porozmawiajmy o obwodnicy zachodniej
W spotkaniach wezmą udział przedstawiciele Departamentu Zarządzania Drogami w magistracie oraz projektant obwodnicy. - Przygotowujemy koncepcję przebiegu zachodniej obwodnicy Zielonej Góry wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania decyzji środowiskowej, a na tę liczymy w drugiej połowie roku - wyjaśnia Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami. - Podczas spotkań z mieszkańcami skonsultujemy wszystkie możliwe warianty przebiegu drogi. Głównie chodzi nam o odcinek na wysokości Przylepu i Płotów, który wzbudza największe kontrowersje. Pokażemy całą trasę, od Trasy Północnej do miejscowości Wysokie, przyszłe skrzyżowania i zjazdy - uściśla dyrektor i dodaje, że postara się rozwiać wszelkie wątpliwości mieszkańców.
K. Staniszewski przypomina też, że w miejscowości Wysokie Zarząd Dróg Wojewódzkich planuje zakończenie swojej części inwestycji - mostu w Pomorsku.
Wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk podkreśla, że po powstaniu obwodnicy zachodniej Zielona Góra będzie miała praktycznie przebudowany cały układ komunikacyjny. - Wszystkie nasze obwodnice połączą się w jeden „ring”, który okrąży powiększone miasto, co pokazuje, że warto być konsekwentnym w działaniu - przekonuje K. Kaliszuk.
Przypomnijmy. Do mostu w Pomorsku ma prowadzić obwodnica, która ominie Łężycę, Czerwieńsk, Płoty i Przylep. Drogę od Pomorska do Sulechowa sfinansuje MON, koszt tego zadania wyniesie ok. 130 mln zł. Most w Pomorsku wraz z drogami dojazdowymi do niego to wydatek rzędu ok. 118 mln zł (80 proc. pieniędzy pochodzić będzie z funduszy rządowych). Obwodnica zachodnia Zielonej Góry ma kosztować ok. 110 mln zł, z czego 78 mln zł to fundusze europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEniKS), województwo lubuskie dołoży do tej inwestycji 15 mln zł, a miasto Zielona Góra 17 mln zł. Łącznie trasa z Zielonej Góry do Sulechowa pochłonie 358 mln zł.
Pod koniec roku miasto ogłosi przetarg na obwodnicę w formule „Zaprojektuj i wybuduj”. Roboty budowlane przewidywane są w latach 2024-2026. W tym przypadku inwestorem jest Zielona Góra. Za drogę z Pomorska do Sulechowa i most ma odpowiadać Zarząd Dróg Wojewódzkich.
(rk)