Jak pobiegnie obwodnica?
Od środy ruszyły konsultacje społeczne. Potrwają dwa tygodnie, do 19 sierpnia. Wybierać będziemy pomiędzy pięcioma wariantami przebiegu południowej obwodnicy Zielonej Góry. Szczegółowe propozycje przygotowało Biuro Konsultingowo-Doradcze Euroekspert, z Chorzowa, które wygrało przetarg ogłoszony przez zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Propozycje przebiegu korytarzy transportowych drukujemy wewnątrz numeru, na stronach 4-5, wraz z opisem. Chętni skorzystać również mogą ze strony internetowej: www.euroekspert.org. Wystarczy kliknąć zakładkę o nazwie „Południowa obwodnica Zielonej Góry”, aby zobaczyć kolorową mapę oraz formularz, przy pomocy którego każdy zainteresowany może zgłosić własne zdanie na temat zaproponowanych tras.
Czym się kierowali projektanci? Jak nas poinformowała Katarzyna Seweryńska z firmy Euroekspert: - Planowana obwodnica jest brakującym, wręcz niezbędnym elementem układu komunikacyjnego Zielonej Góry, będzie stymulowała zagospodarowanie południowej części miasta oraz uruchomi rezerwy terenów dla celów inwestycyjnych, których w granicach „starej” Zielonej Góry występuje duży deficyt.
W projekcie firmy Euroekspert, przebieg zielonogórskiej obwodnicy południowej rozrysowano w pięciu wariantach inwestycyjnych, które jednocześnie są połączeniem drogi krajowej DK27 z drogą ekspresową S3, w rejonie węzła Racula. Inną opcją jest propozycja tzw. dużej obwodnicy Zielonej Góry, która połączyłaby drogę krajową nr 27 z węzłem Niedoradz na S3.
Znaczna część obwodnicy południowej przebiegałaby w granicach miasta, ale jej początek może być ulokowany w granicach gminy Świdnica. Jeden z wariantów zakłada połączenie przyszłej obwodnicy z węzłem Niedoradz, w gminie Otyń.
Parametry techniczne planowanej obwodnicy południowej: kategoria - droga krajowa, klasa techniczna – GP, prędkość projektowa - 80 km/h, ilość jezdni – 1, ilość pasów ruchu - 2, szerokość pasa ruchu 3,5 m, szerokość opasek - 0,50 m, szerokość gruntowych poboczy - min. 1,50 m, obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś, nawierzchnia bitumiczna.
(pm)