Jak wykorzystać nową obwodnicę?
Sytuacja zmieni się w momencie wybudowania obwodnicy zachodniej, która połączy Trasę Północną z planowanym mostem w Pomorsku i dalej z Sulechowem. Nowa droga ominie Przylep i Łężycę. Właśnie ruszają pierwsze przetargi.
- Nowa droga to szansa na wytyczenie nowych terenów inwestycyjnych, do których stworzymy dogodne dojazdy. Dlatego poleciłem, by przystąpiono do stworzenia planów przestrzennego zagospodarowania - tłumaczy prezydent Janusz Kubicki. Chodzi o tereny do tej pory słabo dostępne. Z powodu braku dojazdu.
Nowe plany
- Przystępujemy do tworzenia planów przestrzennego zagospodarowania w pięciu lokalizacjach. W sumie obejmą one 257 hektarów powierzchni - wyjaśnia Agnieszka Fabiańczyk, kierowniczka Biura Urbanistyki i Planowania. To nie oznacza, że zyskamy tyle terenów inwestycyjnych. Plan musi również przewidzieć inną infrastrukturę i przebieg obwodnicy oraz dróg dojazdowych. Z wstępnych wyliczeń wynika, że na tych terenach, głównie leśnych polanach, powstanie 129 ha terenów inwestycyjnych. Dla porównania strefa w Nowym Kisielinie liczy 173 ha.
Jednym z takich miejsc jest polana położona nieopodal ronda Piastów Śląskich na skrzyżowaniu Trasy Północnej i dróg do Krosna Odrzańskiego i Świdnicy. Prezentujemy ją na zdjęciu obok. Dojazd do niej będzie od strony Przylepu i projektowanej obwodnicy zachodniej.
Strefa na Zaciszu
Zmiany planu nie potrzebują tereny na Zaciszu, nieopodal ogródków działkowych. To 10 ha terenu inwestycyjnego, który został już wcześniej wyznaczony. Problem w tym, że wcześniej nie było do niego dojazdu. Teraz to się zmieni, bo wraz z obwodnicą zachodnią powstawać będą kolejne etapy trasy aglomeracyjnej (trwają przetargi). Trasa połączy rondo im. Haliny Lubicz z Trasą Północną. Umożliwi ona zarówno dojazd do powstającego osiedla Leśny Dwór jak i do działek inwestycyjnych wzdłuż ul. Foluszowej.
Teraz ulica biegnie wzdłuż ogródków działkowych. - Nową drogę poprowadzimy tuż przy samych torach i od nich będzie wjazd na działki inwestycyjne. Działkowcy nie odczują wzmożonego ruchu, a będą mieli lepszy dojazd - zapewnia wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk. Orientacyjna długość trasy głównej to blisko 2,5 kilometra. Ta część prac ma kosztować 58 mln zł. Oferty już są, miasto je sprawdza. Inwestycja będzie zrealizowana w systemie „Zaprojektuj i buduj”. Początek prac w terenie 2026 r., koniec w 2028 r.
(tc)