Budżet Obywatelski 2019: zasady i terminy
- Jest pan jedną z osób odpowiedzialnych za przygotowanie oraz nadzorowanie realizacji Budżetu Obywatelskiego w naszym mieście. Czy mógłby pan przybliżyć plany władz miejskich dotyczące realizacji Budżetu Obywatelskiego na 2019 rok?
Piotr Dubicki, urząd miasta: - Budżet Obywatelski na rok 2019 zaczynamy już w maju. Od pierwszego maja mieszkańcy mogą zgłaszać swoje propozycje zadań. Tak jak w zeszłym roku mogą to zarobić w Biurze Obsługi Interesantów (parter) Urzędu Miasta Zielona Góra w godzinach jego funkcjonowania lub w siedzibie Biura Analiz i Rozwoju Urzędu Miasta Zielona Góra, przy al. Niepodległości 13, albo przesłać zeskanowany oryginał dokumentu pocztą elektroniczną na adres budzet2019@um.zielona-gora.pl. Głosowanie nad propozycjami zadań do realizacji rusza od 11 czerwca i potrwa trzy tygodnie.
- Jaki jest powód przyspieszenia działań w sprawie Budżetu Obywatelskiego?
- W związku z wciąż trwającymi zmianami w prawie dotyczącym konsultacji społecznych (Dz.U. 2018 poz. 130 ), obligującymi samorządy do wprowadzania zmian w budżetach obywatelskich, nie istnieją jeszcze faktyczne podstawy do stworzenia prawidłowej uchwały Rady Miasta. Wprowadza się więc zarządzeniem Prezydenta Miasta Zielona Góra zasady dotyczące uruchomienia Budżetu Obywatelskiego 2019 w celu podtrzymania procesów konsultacyjnych dla mieszkańców.
- Projekty mieszkańców będą weryfikowane przez urzędników miasta, na co trzeba zwrócić uwagę, żeby projekt nie został odrzucony?
- Proszę o zwrócenie szczególnej uwagi na to, aby formularz był wypełniony poprawnie. Należy podać nazwę projektu, opis zadania oraz stworzyć wstępny kosztorys. Wniosek powinien też zawierać dokładną lokalizację, aby urzędnicy mogli zweryfikować, czy działka, na której ma być realizowana inwestycja, jest własnością miasta. Opcjonalnie i w miarę możliwości prosimy o zrobienie wizualizacji, która pozwoli na to, aby zarówno urzędnicy, jak i mieszkańcy, mogli zobaczyć, jak będzie wyglądał zrealizowany projekt.
- Czy będzie możliwość uzyskania pomocy w napisaniu projektu, konsultacji jego założeń, poprawy wniosku?
- Tak, tegoroczny harmonogram Budżetu Obywatelskiego przewiduje konsultacje dotyczące wypełniania wniosków. Mieszkańcy będą mogli uzyskać pomoc 11 i 18 maja w zielonogórskim ratuszu. Zapraszam wszystkich tych, którzy mają wątpliwości, do skorzystania z tej możliwości. Jeśli jednak pojawią się jakiekolwiek błędy formalne w złożonych już wnioskach do urzędu miasta, będzie możliwość korekty błędnie wypełnionych formularzy w celu korekty brakujących danych. Mieszkańcy, których propozycje zadań ze względów formalnych zostaną odrzucone, będą poinformowani o tym, że mogą w trybie odwoławczym poprawić złożony przez siebie wniosek.
- Czy utrzymany zostanie podział na okręgi i na ile projektów można będzie oddać swój głos?
- Podział na okręgi zostanie utrzymany. Miasto, tak jak w zeszłym roku, jest podzielone na pięć okręgów, przy czym mieszkańcy nie muszą głosować na zadanie zlokalizowane w swoim okręgu. Zmiana nastąpiła co do ilości głosów, które mogą oddać. W tym roku jest to jeden głos na zadanie ogólnomiejskie i trzy głosy na zadania okręgowe. Ważną informacją jest to, że każdy mieszkaniec może głosować tylko raz. Także proszę o dokładne zapoznanie się z listami zadań i wybranie tych projektów, które państwa zdaniem są najlepsze.
- Czy w tym roku przewiduje się kampanię promocyjną Budżetu Obywatelskiego?
- Chcemy, aby o Budżecie Obywatelskim 2019 było głośno. Dlatego z kampanią promocyjną ruszamy już w maju. Na terenie miasta będą zlokalizowane bilbordy informujące, że w Zielonej Górze rusza Budżet Obywatelski. Przygotowaliśmy też odświeżone logo kampanii, które przyciąga i w prosty sposób informuje, że zadania realizowane w ramach Budżetu Obywatelskiego 2019 to zadania dla społeczeństwa i to mieszkańcy zdecydują, na co zostaną wydane pieniądze. Kampania jest podzielona na dwa etapy. Pierwszy ma za zadanie informować mieszkańców, że w mieście rozpoczęły się działania związane z Budżetem Obywatelskim 2019. Kolejny etap będzie zachęcać mieszkańców do oddawania głosów na wybrane przez siebie zadania.
- Jak będzie przebiegać głosowanie?
- Głosowanie będzie przebiegać podobnie jak w latach ubiegłych. Głosy można oddawać od 11 do 30 czerwca. Wypełnioną kartę do głosowania należy wrzucić do urny znajdującej się w Urzędzie Miasta Zielona Góra, przy ulicy Podgórnej, lub w siedzibie Biura Analiz i Rozwoju Urzędu Miasta Zielona Góra. Oczywiście, istnieje też możliwość oddania głosu drogą elektroniczną. Przypominam, że głosować można tylko jeden raz. Więc jeśli ktoś oddał już głos w formie elektronicznej, nie może ponownie zagłosować, wrzucając kartę do głosowania do urny.
- Dziękuję.