Przebieg obwodnicy zachodniej
Budowana przez miasto obwodnica zachodnia ominie Czerwieńsk, Płoty oraz Przylep i Łężycę. Długość to 8,4 kilometra. Przewidziano ścieżkę rowerową. Obwodnica połączy Trasę Północną z rondem obok miejscowości Wysokie (gm. Czerwieńsk). Z Wysokiego dojedziemy na most w Pomorsku - to inwestycja prowadzona przez Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Przetarg na obwodnicę zachodnią
Całkowitą wartość zadania oszacowano na około 250 mln zł. Miasto pozyskało na tę inwestycję 178 mln zł z funduszy europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 (FEniKS). Województwo lubuskie dołoży 15 mln zł.
Magistrat ogłosił już dwa przetargi: na obwodnicę Przylepu (odcinek pierwszy) i rondo w Przylepie. Firmy mają czas do końca lutego. Droga ma mieć siedem metrów szerokości. Powstanie metodą „zaprojektuj i wybuduj”. Pierwsze prace budowlane planowane są za dwa lata.
Aglomeracyjna na Leśny Dwór
Obwodnica zachodnia połączy się z planowanym odcinkiem Trasy Aglomeracyjnej. Obecnie trwa weryfikacja ofert przetargowych od kilku firm, najtańsza z nich mieści się w budżecie zaplanowanym na tę inwestycję. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, umowa z wykonawcą zostanie podpisana prawdopodobnie w lutym. Zadanie podzielono na dwie części. W pierwszej kolejności, do wakacji, powstanie krótki 300-metrowy odcinek od Trasy Północnej na południe w kierunku budowanego osiedla Leśny Dwór (projekt budowlany jest gotowy), wraz z drogą dojazdową (ul. Szlachecka), która zaprowadzi nas na osiedle. W planach jest tu małe rondo.
Łącznie ten fragment Trasy Aglomeracyjnej wraz z drogą na osiedle będzie miał blisko kilometr. Najtańsza oferta wynosi 9,4 mln zł. Inwestycja zostanie sfinansowana z rządowego Polskiego Ładu. Do tej drogi deweloper - firma Budnex - dołożyła 2 mln zł.
Aglomeracyjna przez Zacisze
Zadanie drugie to odcinek od małego ronda przy os. Leśny Dwór (realizowanego w ramach opisanego wyżej zadania pierwszego) do ronda Haliny Lubicz przy Enei na Zaciszu, z chodnikami, ścieżką pieszo-rowerową, kanalizacją deszczową i oświetleniem ulicznym. Trasa pobiegnie wzdłuż torów kolejowych. Pomiędzy dwoma starymi poniemieckimi wiaduktami, które istnieją w tym rejonie w ciągu ulicy Zacisze i Foluszowej, powstanie nowy przejazd pod torami. Droga dojdzie do ronda Haliny Lubicz (zostanie powiększone, pojawią się prawoskręty).
Szykuje się przebudowa fragmentów ulic Prostej, Zacisze, Działkowej wraz z przebudową skrzyżowania ul. Zacisze, Działkowa i Prosta. Miasto przewiduje ekrany akustyczne m.in. w sąsiedztwie ulic Porzeczkowej i Działkowej, aby ochronić mieszkańców przed hałasem. Orientacyjna długość trasy głównej to blisko 2,5 kilometra. Ta część prac ma kosztować 58 mln zł. Oferty już są, miasto je sprawdza. Inwestycja będzie zrealizowana w systemie „zaprojektuj i buduj”. Początek prac w 2026 r., koniec w 2028 r.
Rondo koło Wysokiego
Budowana przez miasto obwodnica zachodnia dojdzie do ronda koło wsi Wysokie. Rondo to inwestycja realizowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w ramach budowy mostu w Pomorsku. Rondo powstanie na północ od istniejącej drogi nr 279 Wysokie-Czerwieńsk. Na schemacie nie ma jeszcze czwartego wlotu na rondo umożliwiającego wjazd z obwodnicy południowej.
Droga w kierunku Pomorska powstaje w ramach budowy mostu przez Odrę. Obwodnica zachodnia wraz z odcinkiem Pomorsko-Sulechów (węzeł na S3) utworzy tzw. Odrzański Układ Komunikacyjny (od Trasy Północnej do Sulechowa).
Rondo w Przylepie
To pięciowlotowe skrzyżowanie (typu rondo) na połączeniu z drogą wojewódzką nr 280 (odcinek Przylep-Płoty) w rejonie przystanku kolejowego w Przylepie oraz wiaduktu nad linią kolejową Wrocław-Szczecin (tzw. „Nadodrzanka”). Na północ poprowadzi w kierunku mostu w Pomorsku (na Płoty i Czerwieńsk), na południe w stronę obwodnicy Przylepu. Wykonano już symulację ruchu i sprawdzono częstotliwość jazdy pociągów. Rondo połączy drogę wojewódzką 280 z obwodnicą zachodnią i zlokalizowanym w tym miejscu osiedlem Przylep Park. Od strony miejscowości Płoty w kierunku południowej części obwodnicy zachodniej przewidziano wykonanie dodatkowego pasa ruchu w formie „by-passa” w celu zwiększenia przepustowości projektowanego układu drogowego. Zostaną zbudowane chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe (powstanie kładka).
Rondo na Trasie Północnej
Na drodze wojewódzkiej nr 298 (Trasa Północna) w miejscu planowanego w 2024 r., tymczasowego połączenia z Trasą Aglomeracyjną na zasadzie prawoskrętów (pomiędzy rondami prowadzącymi do Przylepu i w kierunku Krosna Odrzańskiego) powstanie docelowo rondo turbinowe z dwoma pasami ruchu - ma charakteryzować się czterema wlotami i połączyć Trasę Północną z Trasą Aglomeracyjną oraz obwodnicą zachodnią. Planowana średnica ronda będzie wynosić 75 metrów.
Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry:
- Obwodnica zachodnia jest niezbędna, by ruch samochodów jadących z S3 przez planowany most w Pomorsku ominął Łężycę. Nowa droga to szansa na wytyczenie nowych terenów inwestycyjnych, do których stworzymy dogodne dojazdy. Dlatego poleciłem, by przystąpiono do stworzenia planów przestrzennego zagospodarowania. W ten sposób wytyczymy nowe tereny inwestycyjne o łącznej powierzchni ponad 200 hektarów, głównie pod produkcję i usługi.
(rk)