Zielona Góra stawia na ścieżki rowerowe

25 Maj 2018
Rowerostrada Zielona Strzała to kręgosłup sieci dróg dla rowerów w Zielonej Górze. Połączy ścieżki rowerowe budowane na południu (Ochla, Kiełpin, Zatonie, Marzęcin, Drzonków, Racula) i północy miasta (Chynów, Zawada, Krępa, Cigacice).

Zielonogórska rowerostrada połączy się z 15 już istniejącymi i dopiero projektowanymi trasami rowerowymi. Pobiegnie śladem dawnej linii kolejowej do Szprotawy. W ramach tej inwestycji powstaje właśnie nowa kładka pieszo-rowerowa, przy ul. Sikorskiego, i remontowany jest zdewastowany wiadukt, nad al. Wojska Polskiego, który PKP przekazały niedawno miastu. W tym roku, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (85 proc. dofinansowania z UE), powstają odcinki przy ul. Nowojędrzychowskiej, ul. Waszczyka, ul. Piwnej, na nasypie między al. Wojska Polskiego i al. Zjednoczenia oraz przy ul. Towarowej. Tworzone są również drogi dla rowerów przy okazji budowy Trasy Aglomeracyjnej, remontu ul. Dworcowej, budowy centrum przesiadkowego oraz tunelu pod torami prowadzącego do ul. Towarowej.

Zbudowane zostaną drogi dla rowerów o nawierzchni asfaltowej i chodniki dla pieszych. Wszystkie krawężniki i nawierzchnia trasy rowerowej będą miały ten sam poziom. Ścieżki będą oświetlone. Powstaną bezpieczne przejazdy dla rowerzystów. Będzie można również skorzystać z punktów odpoczynku wyposażonych w ławki, kosze na śmieci, stojaki rowerowe i stacje naprawy rowerów. Budowa rowerostrady Zielona Strzała nie jest nowym pomysłem. Prace projektowe rozpoczęły się w 2009 r. Pierwszy odcinek, między al. Wojska Polskiego i skrzyżowaniem ulic Wiśniowej, Jaskółczej, Moniuszki i 1 Maja, powstał w 2010 roku po wcześniejszym zebraniu przez Stowarzyszenie Rowerem do Przodu ok. 5,5 tys. podpisów. Drugi etap udało się zrealizować w 2013 roku dzięki wygranej w Budżecie Obywatelskim. Członkowie Stowarzyszenia Rowerem do Przodu zbierali podpisy na deptaku, w sklepach rowerowych, szkołach i akademikach.

Dzięki Budżetowi Obywatelskiemu zrealizowano również inne inwestycje rowerowe, m.in. parkingi dla cyklistów pod szkołami i nową drogę dla rowerów, przy al. Wojska Polskiego (pieniądze z BO były wkładem własnym miasta do projektu dofinansowanego z UE). Rowerowe wygrane w Budżecie Obywatelskim pokazały, jak ważne dla mieszkańców Zielonej Góry są inwestycje w infrastrukturę rowerową. W 2014 roku prezydent Janusz Kubicki podpisał z Robertem Górskim, szefem Stowarzyszenia Rowerem do Przodu, porozumienie o współpracy na rzecz budowy nowych rowerowych dróg wartych ok. 40 milionów złotych. Większość z nich powstanie jeszcze w tym roku.

Zespół ds. Budżetu Obywatelskiego 2019