Dyrektorzy w sprawie Zespołu Szkół Technicznych
Pomysł, by wygasić nabór do pierwszych klas Zespołu Szkól Technicznych padł podczas narady dyrektorów pod koniec stycznia. Dzięki temu inne szkoły techniczne miałyby mniejsze kłopoty z naborem. To wynik postepującego niżu demograficznego i coraz większych pustek w szkołach. Według wiceprezydent Wiolety Haręźlak, szkoła przy ul.Wrocławskiej osiąga najgorsze wyniki i dlatego właśnie w niej warto wstrzymać nabór. Wszyscy uczniowie bedą mogli kontynuować naukę w wybranych specjalnościach.
Takie rozwiązanie nie podoba się uczniom i nauczycielom. Nie zyskało ono również zrozumienia wśród radnych. Uczniowie, w ramach protesu, organizują w sobotę marsz. Początek o 12.30 przed ratuszem.
LIST OTWARTY DYREKTORÓW ZIELONOGÓRSKICH SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Szkolnictwo w Polsce od lat boryka się z wieloma problemami. Dlatego też oświata zielonogórska nie stanowi w tym zakresie wyjątku. Obowiązująca od tego roku szkolnego reforma oraz postępujący niż demograficzny wymusiły wprowadzenie w życie mało popularnych decyzji ze strony dyrektorów szkół. Nie ulega jednak wątpliwości, że szkoły techniczne, ze względu na swoją specyfikę zawodową, znalazły się w wyjątkowo trudnym położeniu.
Już od kilku lat dyrektorzy wszystkich szkół technicznych, podczas regularnych spotkań z przedstawicielami Urzędu Miasta Zielona Góra wypracowywali strategię promocji szkolnictwa zawodowego, a przede wszystkim zracjonalizowali kierunki kształcenia w swoich szkołach. Tym samym nauczyciele ww. placówek zostali zobligowani do doskonalenia swoich kompetencji w taki sposób, aby w przyszłości mogli podejmować pracę w szkole jednocześnie w kilku specjalnościach.
Ostatnie spotkanie poświęcone tematyce rozwoju szkolnictwa zawodowego w Zielonej Górze, z udziałem przedstawicieli Urzędu Miasta i wszystkich dyrektorów szkół technicznych, odbyło się 31.01.2013 r. W całości poświecono je szczegółowemu omówieniu aktualnej sytuacji oświatowej oraz planom naboru w przyszłym roku szkolnym. Ze strony przedstawicieli UM Zielona Góra została zaprezentowana ogólna charakterystyka demograficzna, a tym samym tegoroczna liczba absolwentów zielonogórskich gimnazjów, która niestety, znacząco odbiega od poziomu lat ubiegłych. Przyjmując nawet optymistyczną prognozę pozyskania 200 – 250 gimnazjalistów spoza Zielonej Góry (obecnie w każdej szkole technicznej 80 proc. uczących się stanowią uczniowie spoza terenu miasta), jest to zbyt mała grupa uczniów, aby wszystkie szkoły techniczne mogły uruchomić w pełni nabór do klas pierwszych. Spowodowało to konieczność dokonania wnikliwej analizy wyników nauczania, z zaakcentowaniem wyników egzaminów zewnętrznych. Wskazuje ona, iż Zespół Szkół Technicznych osiąga najniższe wyniki w porównaniu ze szkołami kształcącymi w tych samych zawodach.
Te fakty spowodowały, że wszyscy dyrektorzy szkół technicznych wypracowali stanowisko, aby nie planować naboru do klas I w Zespole Szkół Technicznych. Natomiast kontynuację kształcenia zawodów przenieść do szkół, które dysponują warunkami dla realizacji takich zadań – Zespołu Szkół Elektronicznych i Samochodowych, Zespołu Szkół Ekonomicznych i Zespołu Szkół Zawodowych PBO. Jednocześnie trzeba wyraźnie zaznaczyć, iż żaden z zawodów znajdujących się w obecnej ofercie ZST nie utraci możliwości do kontynuacji nauczania.
Wskazane wyżej placówki dysponują doskonałą bazą dydaktyczną, fachową kadrą, i co jeszcze raz należy podkreślić, bardzo wysokimi wynikami zdawalności egzaminów zewnętrznych. Posiadają zatem pełne kompetencje, a przy tym możliwości lokalowe do kontynuowania kształcenia młodzieży we wskazanych zawodach.
Wszyscy wiemy, że szkolnictwo zawodowe wyróżnia się wyjątkową specyfiką - to bardzo ważna część edukacji w cały systemie oświaty, nie tylko naszego miasta.
Dyrektorzy szkół technicznych z troską analizują wszystkie zadania i wyzwania, które stawia przed nimi rozwój lokalnego rynku pracy oraz progres technologiczny. Zdecydowani też są na przyjęcie i podejmowanie trudnych decyzji. Dlatego jedynym, wydaje się, dobrym, chociaż mało popularnym rozwiązaniem dla zapewnienia prawidłowego i skutecznego poziomu kształcenia zawodowego, jest wybór i zachowanie tych placówek oświatowych, które wyróżniają się najwyższymi ocenami w edukacji młodych ludzi.
M. Ragiel - Zespół Szkół Budowlanych
B. Bogacz-Szczepańska - Zespół Szkół Ekonomicznych
S. Rogulski - Zespół Szkół Elektronicznych i Samochodowych
L. Jastrubczak - Zespół Szkół i Placówek Kształcenia Zawodowego
B. Baszczak - Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego
M. Hadrian - Zespół Szkół Zawodowych PBO