Podpatrują, jak uczyć dzieci

9 Styczeń 2017
Nauczyciele byli już w Hiszpanii. Wkrótce będą mieli gości z zagranicy, później wybiorą się do Portugalii i Włoch. Nie chodzi tutaj o lekcję geografii.

- Od lat bierzemy udział w różnych międzynarodowych projektach szkół Erasmus +. Jeździmy i podpatrujemy, jak gdzie indziej zorganizowane są szkoły, jak w Europie uczą dzieci. Później takie wzorce będzie można zastosować i u nas – tłumaczy Adam Szymczak, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1. Od września szkoła jest partnerem w projekcie pt. Zmienianie autyzmu dla nowych pokoleń w Europie. W projekcie zaplanowane są wizyty nauczycieli w szkołach partnerskich. Będzie można się zapoznać z realiami innych szkół i specyfiką nauczania. W październiku zielonogórzanie byli w partnerskiej szkole w Hiszpanii, w Badajoz. W maju gościć będą nauczycieli z Hiszpanii, Portugalii i Włoch – projekt jest realizowany przez szkoły z tych krajów. Ma nawet powstać specjalny przewodnik.

- Chociaż projekt dotyczy dzieci autystycznych, to stosowane rozwiązania są również do wykorzystania w innych przypadkach. W naszej szkole mamy uczniów z zespołem Aspergera. Chodzi o tzw. edukację włączającą. My się wciąż tego uczymy a oni są o wiele bardziej zaawansowani. Mają więcej doświadczeń – opowiada Weronika Łacna, nauczycielka angielskiego, która prowadzi również nauczanie indywidualne.

To ona była na spotkaniu w Hiszpanii. Szkoła w Badajoz, administrowana przez siostry zakonne, funkcjonuje inaczej niż polskie podstawówki. Jest w niej o wiele więcej specjalistów i są lepsze warunki do pracy w małych grupach. Budynek jest do tego przystosowany. Co ciekawe, wszyscy uczniowie przychodzą do szkoły w jednym terminie i o jednej godzinie ją opuszczają. Nie ma pracy na zmiany. Wszystko można zrobić od 9.00 do 14.00.

- Co pani podobało się najbardziej? – pytamy.

- Dynamiczne patio – bez wahania odpowiada W. Łacna. – Oni mają jedną dużą przerwę, trwającą kilkadziesiąt minut. Wtedy dzieci spotykają się w większych grupach. Mają możliwość poznania się i integrowania. To robi niesamowite wrażenie. Może i u nas można byłoby coś takiego zrobić? Może na mniejsza skalę, raz w tygodniu? To bardzo ważne, żeby z dziećmi pracować nie tylko w małych grupach, ale umożliwić im spotkania z wieloma rówieśnikami. W ten sposób uświadamiamy uczniom, że każdy z nas jest inny, każdemu należy się szacunek.

(tc)

 

Szkoły biorące udział w projekcie:

* Zespół Szkół „Santa Teresa” – Badajoz, Hiszpania

* Zespół Szkół „Dr Angelo Augusto da Silva” – Funchal, Portugalia

* Zawodowa Szkoła Średnia „Francesco Orioli” – Viterbo, Włochy

* Szkoła Podstawowa nr 1 im. Henryka Sienkiewicza – Zielona Góra, Polska