Polacy nie reagują na przemoc. Możesz to zmienić!
- „Możesz to zmienić" to tytuł kampanii społecznej, której celem jest zachęcenie wszystkich do reagowania w sytuacji, gdy są świadkami napadu lub gwałtu. Chodzi tu o zmianę sposobu myślenia i postaw ludzi, którzy znajdą się mimo woli obok przykrego zdarzenia. W czasie trwania akcji zostaną pokazane proste sposoby reagowania na konkretne sytuacje. Według badań przeprowadzonych przez firmę SW Research, 61 proc. ludzi nie reaguje gdy widzi przemoc na ulicy – mówi Anna Bielecka, organizator kampanii.
Paweł Dąbrowa był właśnie tym, który kilka miesięcy temu jako jedyny zareagował na napaść w centrum Warszawy. Inni przechodzili obojętnie. Wprawdzie napastnik uciekł, ale dziewczyna została uratowana. - Dla mnie to był naturalny odruch i wcale nie czuję się bohaterem. Chciałbym, aby inni też tak postępowali - mówi Paweł.
Kampania ruszyła. Wspierają ją włodarze miast, ludzie kultury, sztuki, nauki i sportu oraz najbardziej wpływowi blogerzy w Polsce. Nasze miasto też włączyło się w szeroką promocję. 2 września 2015 roku w Urzędzie Miasta Zielona Góra odbyła się konferencja prasowa, podczas której pokazano innowacyjny, interaktywny, wyreżyserowany przez Filipa Syczyńskiego spot (strona internetowa: www.mozesztozmienic.pl). Podczas jego oglądania widzowie mogą zadecydować o rozwoju wydarzeń. Jedno proste działanie w trakcie oglądania pozwala uratować ofiarę.
- Ta kampania będzie wspierana m.in. poprzez emisję spotu w autobusach MZK, banerów informacyjnych na miejskiej stronie: www.um.zielona-gora.pl oraz ekranach LED. Na spocie pokazano drastyczną sytuację, na którą każdy z nas powinien zareagować. Róbmy więc wszystko, by uwrażliwić ludzi na krzywdę, która dzieje się tuż obok, by to zmienić – zwrócił się, za pośrednictwem dziennikarzy do zielonogórzan prezydent Janusz Kubicki.
- Informacja szybko przekazana na numer telefonu 997 – jest sukcesem. Postawa zielonogórzan świadczy o tym, że chcemy sobie pomagać. Policjanci podejmują kilkaset interwencji na dobę. Czasem, jeśli coś się zdarzy to dzwoni kilka osób jednocześnie. I o takie postawy nam chodzi, bo bywa i tak że nikt nie zareaguje. Każdy może i powinien coś zrobić – mówił komendant KMP inspektor Andrzej Kostka.
Cała kampania realizowana jest na zasadzie pro publico bono. Jej promocja odbywa się również na portalach społecznościowych (Facebook, Twitter i Google+), a także na stronach internetowych www.mozesztozmienic.pl oraz na YouTube https://www.youtube.com/watch?v=oqY43t2tWuM.
Ewa Duma