Rondo św. Urbana I będzie turbinowe
Koszt dokumentacji projektowej to 68 tys. 511 zł. Przetarg na ten projekt i jego realizacja planowane są w 2025 r.
- Podjąłem decyzję o przebudowie ronda św. Urbana I - mówił prezydent Marcin Pabierowski. - To bardzo ważne miejsce dla komunikacji miasta łączące Raculę z centrum Zielonej Góry. Rondo jest zlokalizowane przy stadionie żużlowym i cmentarzu, dlatego kumuluje duży ruch samochodowy. Ta główna arteria wjazdowa do miasta. Podczas kampanii wyborczej mieszkańcy zwracali mi uwagę, że trzeba rozwiązać problem komunikacyjny w tym miejscu. Korki tu są dotkliwe, zwłaszcza kiedy zielonogórzanie jadą do pracy i z niej wracają. Trudno też dojechać karetkom pogotowia, czyli ma to bezpośredni związek z bezpieczeństwem mieszkańców. To wąskie jednopasmowe rondo, zbudowane przez poprzednią ekipę zarządzającą miastem, nie zdało egzaminu.
Turbinowe rondo z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku ma usprawnić komunikację. - Kilkaset metrów dalej mamy przecież nowoczesne rondo łączące obwodnicę południową z Raculą - dodał prezydent. - Ze swojego doświadczenia wiem, że trzeba oddzielić projektowanie od wykonawstwa, bo dzięki temu łatwiej jest kontrolować proces inwestycyjny i dysponować funduszami publicznymi. Gotowa dokumentacja jest szczegółowa i pozwala lepiej przygotować się wykonawcom do przetargów.
- Założenie generalnie jest takie, że na kierunkach Nowa Sól-Zielona Góra wykonamy dwa pasy ruchu, zarówno na rondzie jak i przed rondem. Wyznaczymy dodatkowy pas ruchu na obecnej wyspie zewnętrznej ronda - tłumaczył Maciej Emilianów, właściciel firmy odpowiedzialnej za projekt.
W planach jest też usunięcie prawoskrętu z ul. płk Pileckiego w kierunku ul. Racula-Głogowska. Ten teren zostanie zagospodarowany, powstanie tam Miejsce Obsługi Rowerzysty (MOR).
- Inwestycja jest niezbędna, aby poprawić płynność na skrzyżowaniu, bo z roku na rok wzrasta tu natężenie ruchu - wyjaśniał Paweł Tonder, zastępca prezydenta. - Poważnie zastanawiamy się też nad zasadnością i możliwością rozbudowy ul. Wrocławskiej w stronę miasta. Najlepiej, żeby była to droga dwujezdniowa, tak aby ruch do miasta i z miasta odbywał się płynnie. Jeśli z naszych analiz wyjdzie, że jest taka potrzeba, wykonamy to zadanie w kolejnych latach. Wszystko zależy jednak od pozyskania środków na ten cel.
(rk)