Jak to działa po 1 stycznia? Tak piszemy adresy
Wystarczy tylko złożyć odpowiedni wniosek w okienku na parterze budynku. Nie musisz już iść do placówki urzędu miasta, przy ul. Grottgera.
– Zgadza się, teraz nasz wydział pracuje w dwóch miejscach, na Dąbrowskiego 41 i Grottgera 7 – potwierdza Andrzej Sokół, naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich. – Mieszkaniec może wybrać, gdzie mu jest wygodniej. Jest tylko jeden warunek: gdzie złożymy wniosek, tam odbieramy dowód.
Fot. Krzysztof Grabowski/ Czesław Grzywacz, mieszkaniec Przylepu, wypełnia wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego. Z drugiej strony lady pracują: Krystyna Belda i Agnieszka Szulc.
Przed sylwestrem zaglądamy do urzędu gminy, przy Dąbrowskiego 41. - Przyjmujemy wnioski, wydajemy dowody osobiste i przyjmujemy zgłoszenia o utracie dowodu. W ciągu roku przyjmujemy średnio około 3 tys. interesantów. Najwięcej w okresie przedświątecznym. Dodatkowo od nowego roku będziemy przyjmować mieszkańców także ze starego miasta – wyjaśnia Agnieszka Szulc.
Jak pisać nowy adres?
Pani Zofia Wiśniewska mieszka w Przylepie. Jej dowód osobisty właśnie stracił ważność. Trzeba wyrobić nowy dokument tożsamości. Co się zmieniło po połączeniu?
- Praktycznie nic. Wszystkie druki są takie same – odpowiada naczelnik Sokół. – Teraz pani Wiśniewska w nazwie miejscowości wpisze Zielona Góra a w rubryce ulica: Przylep-Szkolna. Natomiast w miejscowościach, gdzie nie ma ulic, wpisujemy tylko nazwę wsi. Obowiązują dotychczasowe kody pocztowe.
TAK WYGLĄDA NOWY ADRES
Zofia Wiśniewska
Przylep - Szkolna 25
66-015 Zielona Góra
Tomasz Kowalski
Jany 10
66-001 Zielona Góra
A co z dowodami osobistymi?
Od 1 stycznia miała wejść w życie ustawa o dowodach osobistych. Według założeń, w nowym dokumencie tożsamości nie będzie m.in. adresu zameldowania. Miało to ułatwić życie osobom często zmieniającym adres zameldowania. Nowy dowód osobisty będzie ważny przez 10 lat. Co najważniejsze, nie będzie obowiązku wymiany starego dowodu (z adresem) na nowy dowód (bez adresu).
W grudniu Sejm przesunął termin wprowadzenia w życie tych przepisów o dwa miesiące. Nowe zasady mają obowiązywać od 1 marca.
(tc)