Ruszamy z budową ścieżek rowerowych

11 Marzec 2015
Rowerzyści się cieszą. Rusza budowa 32 km dróg rowerowych, które ułatwią dojazd do najciekawszych miejsc w dzielnicy Nowe Miasto.

- To będzie chyba największa inwestycja rowerowa w województwie. W Zielonej Górze w ciągu dwóch lat dwukrotnie powiększymy sieć ścieżek rowerowych – cieszy się Robert Górski, szef Stowarzyszenia Rowerem Do Przodu.

Cieszy się podwójnie, bo prezydent Janusz Kubicki zapowiedział, że rowerzyści będą mieli wpływ na projektowanie tras.

- Potwierdzam, w czwartek podpiszemy porozumienie. To rowerzyści będą decydować, np. jaką nawierzchnię będą miały ścieżki rowerowe – mówi prezydent Kubicki. Dlaczego?

- Chodzi o to, żeby takie trakty były budowane zgodnie z oczekiwaniami rowerzystów. Będziemy korzystać z dobrych wzorców zastosowanych na ul. Krępowskiej, Zielonej Strzale czy przy al. Wojska Polskiego – wylicza R. Górski. Nie ukrywa, że jest zwolennikiem, by ścieżki miały nawierzchnię bitumiczną.

Jest już gotowa koncepcja budowy tras rowerowych, których duża część będzie biegła wzdłuż istniejących ulic. Rowerzyści nie będą już przemieszczać się jedną drogą z samochodami.

- Sieć ścieżek dzieli się na część północną, ok. 13 km długości, i południową, licząca ok. 19,5 km. Część z nich będzie oświetlona, w niektórych miejscach potrzebne będzie odwodnienie. Umożliwią one bezpieczny wyjazd z miasta nad Odrę czy do parku w Zatoniu – tłumaczy Paweł Urbański, dyrektor Departamentu Inwestycji i Zarządzania Drogami.

Gdzie powstaną drogi rowerowe?

W części północnej nowa trasa rozpocznie się na rondzie Rady Europy (skrzyżowanie Trasy Północnej i ul. Sulechowskiej) i po 600 metrach połączy się z istniejącą ścieżką na Chynowie. Za nim powstanie aż 8,5 km trasy rowerowej przez Zawadę aż do mostu w Cigacicach. W przyszłości połączy się z podobną trasą budowaną z Sulechowa. Przy okazji zostanie zbudowana odnoga z Zawady do Krępy (2 km długości). Stamtąd bez problemu dojedziemy do pięknego Lasu Odrzańskiego nad Odrą. W ramach tego etapu w starej Zielonej Górze powstaną też dwa niewielkie odcinki: od ronda Jana Pawła II do przysiółka Rybno (1,8 km) i wzdłuż al. Wojska Polskiego, od ul. Wandy do ul. Wyszyńskiego (0,9 km).

Część południowa jest bardziej rozbudowana. Po zakończeniu inwestycji bezpiecznie przejedziemy 15-kilometrowy odcinek zaczynający się na ul. Wrocławskiej i poprzez Raculę, Drzonków, Kiełpin i Ochlę dojedziemy do Dzikiej Ochli i dalej do ronda Zesłańców Sybiru. Tu nowa trasa połączy się z już istniejącymi ścieżkami.

- Rowerzyści będą mieli więcej możliwości, np. będą mogli skręcić na południe i po 5 km dojechać do naszej największej atrakcji turystycznej, czyli do parku w Zatoniu – dodaje R. Górski.

A komu się znudzi, może skręcić na północ w ścieżkę wzdłuż szosy Zatonie-centrum i wrócić do starej Zielonej Góry.

Według założeń, cała inwestycja, warta ok. 30 mln zł, powinna być gotowa do sierpnia 2017 r. Powstanie dzięki pieniądzom ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. – Oszczędności zostaną przeznaczone na budowę kolejnych ścieżek na terenie starej Zielonej Góry – dodaje wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk. – W czwartek ogłosimy przetarg na tę inwestycję. Będzie realizowana w systemie zaprojektuj i wybuduj.

(tc)