Panu Julian zaprasza na spotkanie z poezją!
Gwar i harmider, radosny śmiech i pełne zaangażowania podejście do powierzonych zadań cechowały spotkanie warsztatowe, które zorganizowała Gminna Biblioteka Publiczna dla przedszkolaków z Gminnego Przedszkola Publicznego z siedzibą w Przylepie i jego oddziałów z terenu Gminy Zielona Góra. We wtorkowe przedpołudnie – 12 czerwca spotkały się Muchomorki, Biedronki i Sowy oraz zerówkowicze z Zawady wraz z przedszkolakami z Przylepu.
Mnóstwo atrakcji
Na małych uczestników zabawy czekało mnóstwo atrakcji. Każdy mógł zapoznać się z najpopularniejszymi wierszami Juliana Tuwim w sposób aktywny i pod każdym względem dostosowany do ich potrzeb i możliwości psychofizycznych. Planowanie zadań zabawowych dla grupy przedszkolnej wiązało się przede wszystkim z wyborem takich form aktywności, które pozwolą atrakcyjnie - w atmosferze akceptacji pozwalającej na zdobycie pozytywnych doświadczeń, miło spędzić czas.
Młody czytelnik, który wchodzi dopiero w świat książki poprzez czytanie zdobywa wiedzę o świecie, kształtuje swoją wyobraźnię i od początku swojej przygody z książką posiada swoje preferencje, co do rodzaju wybieranej przez siebie literatury. Ze względu na poczucie humoru tak dobrze odczytywane przez młodsze dzieci oraz magię optymizmu dnia codziennego oraz bliskość tematyczną poezji Juliana Tuwima jest ona nierozerwalnym elementem przedszkolnej edukacji.
Rok Tuwima
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, przekonany o szczególnym znaczeniu dorobku Poety dla dziedzictwa narodowego, ogłosił rok 2013 Rokiem Juliana Tuwima. 60. rocznica śmierci oraz 100-lecie poetyckiego debiutu Juliana Tuwima to okazja do podejmowania wielu działań – również na gruncie animacji czytelnictwa dzieci najmłodszych, tych dla których wiersz jest przede wszystkim nie formą zapisaną, ale czytaną, recytowaną. Dla których poezja jest scenariuszem i punktem wyjścia do działania i utrwalania dzięki zabawie wiedzy o świecie w niej zawartej.
Sześć wierszy z zadaniami
Do sześciu wierszy poety bibliotekarki przygotowały tematycznie powiązane zadania , z którymi mali wielbiciele wierszy Julianan Tuwima mogli się zmierzyć . Pamiątkowe zdjęcie przy drewnianej Lokomotywie w formie grupowej pamiątki po spotkaniu, będzie przypominało jaką wspaniałą przygodą może być nawet taka krótka chwila z poezją.
Dzięki Ptasiemu radiu dzieci mogły popisać się swoja wiedzą przyrodniczą, rozpoznać najbardziej typowe ptaki i pokazać ich cechy szczególne począwszy od wielkości na sposobie poruszania się kończąc. Chodząc jak bociany i zapinając jaskółcze fraczki odtańczyliśmy również bardzo popularne kaczuchy kręcąc kaczymi kuperkami w rym muzyki. Nie rozstrzygnęliśmy ptasiego sporu o to, kto ma się ma kąpać pierwszy w porannej rosie, ale dokładnie wymyliśmy każdą część ciała, by dalej móc się odświeżeni zmóc z Rzepką.
Długaśne puzzle pomogły dzieciom zapamiętać kolejność postaci jakie przybiegły biednemu dziadkowi na pomoc przy wyciąganiu jędrnego i krzepkiego warzywa, tak wspaniałego do chrupania z kawałkiem chlebka. Wszyscy, którzy mieli na głowie opaski mogli się przekonać, że to bardzo trudne zadanie nie tylko dla bohaterów wiersza, ale także dla małych przedszkolaków, którzy z niecierpliwością oczekiwali na kończący zmagania słodki ciasteczkowy poczęstunek.
Choć litery Abecadła nie muszą być znane przedszkolnej braci, to jednak stały się one punktem wyjścia do zabawy w budowanie jak najwyższej literowej wieży i odgadywania jakie przedmioty należy schować w odpowiednio oznaczonej przegródce literowego pudełka.
Jeśli myślicie, że to koniec – to mylicie się, bo wspaniałe i dzielne maluchy stworzyły jeszcze mały portrecik Kotka, tego który nawet przez sen marzy o miseczce pełnej mleka. Dzięki gotowym szablonom praca plastyczna przebiegała szybko i sprawnie i zostało dużo czasu, na to aby używając swojej wyobraźni przyozdobić koci obrazek w prawdziwe kocie atrybuty i akcenty dekorujące całość dzieła.
Nie można zapomnieć jeszcze o Trudnym rachunku, w obliczaniu którego miały pomóc tworzone z kołowego orgiami postacie kaczuszek. Trzeba było się skupić i nie pominąć żadnego elementu – bo co to za kaczuszka bez ogonka albo bez skrzydełek? Wspaniałe dzieła powstały z gotowych elementów, które odpowiednio złożone i przyklejone zgodnie z dokładną instrukcją w całości tworzyły kolorowe kaczuszki.
Warto wspomnieć jeszcze o wstępie każdego działania, czyli recytacji lub głośnym czytaniu. Miłym zaskoczeniem okazała się pomoc przedszkolaków, którym bardzo dobrze znana była treść większości utworów poetyckich będących kanwą naszej zabawy pod hasłem: Pan Julian zaprasza na spotkanie z poezją.
Pląsy z wójtem
Na koniec wspólny pląs, którego prowadzącym był Wójt Gminy Zielona Góra, Pan Mariusz Zalewski. W czapce maszynisty poprowadził nasz pociąg składający się z ponad setki małych wagoników z uśmiechniętymi buziami na w pełni zasłużony poczęstunek – dinozaurowe ciasteczka, które były własnoręcznym dziełem przewodniczącej Koła Gospodyń Wiejskich w Zawadzie, Pani Elżbiety Walani.
Na ręce opiekunów grup przedszkolnych Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej z siedzibą w Zawadzie, Pani Elżbieta Januszewska przekazała serdeczne podziękowania wyrażając jednocześnie nadzieję, na następne wspólne działania, których głównymi adresatami będą przedszkolaki.
Przybliżając najmłodszym poezję Juliana Tuwima osiągnęliśmy jeden z najważniejszych celów naszego spotkania, nie tylko uczciliśmy tak ważny w tym roku jubileusz, ale sprawiliśmy, że spotkanie zapadło w serca i pamięć uczestników oraz stało się dla nich źródłem pozytywnego doświadczenia. Doświadczenia, że czytanie może być punktem wyjścia do wspaniałej zabawy integrującej najmłodsze pokolenie. Doświadczenia, że książka nie jest tylko martwym przedmiotem, ale przede wszystkim wspaniałym drogowskazem i źródłem radości, towarzyszem w podróży w znane i nieznane miejsca.
Trudne zadanie
Dla nas bibliotekarzy to trudne zadanie i formy wywiązania się z założeń jakie towarzyszyły spotkaniu warsztatowemu umocniły przekonanie, że sposobów wykorzystania utworów literatury dziecięcej jest bardzo wiele i zależą one tylko od inwencji i pomysłowości realizatorów. Najważniejsze jest jednak, by praca z wybranym utworem miała wielostronny charakter, była dla dzieci radością, a dopiero wtedy piękno wierszy będzie w pozytywny sposób oddziaływać na sferę doznań oraz przeżyć małych czytelników i będzie elementem świadomej edukacji literackiej zmierzającej do kształcenia kompetencji czytelniczych, umożliwiających dziecku recepcję wartości estetycznych utworu literackiego.
Dla Wszystkich, którzy włożyli swój trud w przygotowanie warsztatów oraz dla wszystkich, którzy wzięli w nich udział, za chęci do pracy obydwóch stron – medal! Co z tego, że żółty, piankowy – ważne, że z uśmiechem!
GBP z/s w Zawadzie
Magdalena Piotrowska