Będzie obwodnica południowa
Chodzi o drogę długości 12 km, która połączy Wilkanowo z Raculą, omijając wszystkie te sołectwa i starą Zieloną Górę. Jej budowa będzie najbardziej odczuwalna w Drzonkowie i Raculi, gdzie dzisiaj ciężarówki jeżdżą przez środek tych sołectw. Jednak dla władz miasta najważniejszym argumentem jest odciążenie Trasy Północnej, na której koncentruje się ruch tranzytowy. Mimo remontu dosłownie pęka w szwach, jednocześnie prognozy natężenia ruchu mówią o ciągłym wzroście liczby jadących tutaj samochodów.
- Po dokończeniu budowy drogi ekspresowej S3 samochodów będzie jeszcze więcej – prognozował prezydent Janusz Kubicki.
Informacja o tym, że miasto otrzyma 115 mln zł pojawiła się w poniedziałek. – To prawda. Projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) – przyznaje wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk. Formalna opinia to pierwszy, niezbędny, krok. Kolejna gra dotyczyła terminu - kiedy dostaniemy pieniądze na realizację inwestycji?
- Poprosiliśmy o pomoc posła Jerzego Maternę, który spotkał się w tej sprawie z prezydentem Januszem Kubickim. Mowa była o tym, żeby w przypadku pozytywnej opinii CUPT nie czekać na pieniądze z rezerwy – zdradza kulisy K. Kaliszuk. Chodziło o to, żeby tak przesunąć środki w ministerstwie, żeby nie trzeba było tracić czasu. Poseł Materna pomógł i w ministerstwie infrastruktury znalazło się 115 mln zł na obwodnicę Zielonej Góry.
Według wyliczeń, inwestycja ma kosztować 150 mln zł, czyli miasto z własnej kasy musi na nią wysupłać ok. 35 mln zł (są zapisane w budżecie). Obwodnica ma omijać wszystkie sołectwa i wbrew temu, co mówią jej przeciwnicy, nie będzie przecinać Wzgórz Piastowskich. Jej budowa była jednym z argumentów „za” w kampanii połączeniowej miasta z gminą. Jej wstępny przebieg pokazywaliśmy w „Łączniku” w 2014 r. tuż przed referendum.
Kiedy powstanie obwodnica? Jeszcze zanim zapadła ministerialna decyzja o dofinansowaniu, bo już w zeszłym roku miasto ogłosiło przetarg na budowę drogi. Trwa analiza ofert.
- Zakładamy, że do końca tego roku wyłonimy wykonawcę. Prace projektowe zajmą dwa lata, sama budowa dwa-trzy lata – wylicza wiceprezydent Kaliszuk. – Droga powinna być gotowa w 2022 r.
W podobnym terminie ma powstać most na Odrze w Milsku oraz obwodnice Zaboru i Łaz. Obydwie trasy, poprzez Lubuski Park Przemysłowo-Technologiczny, stworzą jedną całość ułatwiającą życie kierowcom.
(tc)
Janusz Kubicki
prezydent Zielonej Góry
(wpis na Facebooku)
Urlop, urlopem, ale ... ale jak mawiał klasyk YES, YES, YES :) Udało się i będą pieniądze na budowę Obwodnicy Południowej :) Stokrotne dzięki dla Jerzy Materna :) To jego wielki sukces :) I jak tu się nie cieszyć na urlopie.
Jerzy Materna
wiceminister gospodarki morskiej żeglugi śródlądowej
- Jestem zielonogórzaninem z urodzenia, to tu bije moje serce. Dlatego z chęcią pospieszyłem z pomocą na wezwanie prezydenta Janusza Kubickiego. Możemy się różnić politycznie, ale łączy nas interes miasta. Tym bardziej, że ta obwodnica jest potrzebna miastu. W znacznym stopniu rozwiąże nasze komunikacyjne problemy. Projekt przeszedł przez wszystkie sita weryfikacyjne, zyskał wszystkie wymagane przepisami pozytywne opinie. Za kilka lat wzbogacimy się o bardzo dobry system komunikacji wokół Zielonej Góry.